بررسی نقاط قوت و ضعف لیفان ایکس 60
دهه 90 شمسی دهه هجوم خودروهای ساخت چین به ایران بود.لیفان ایکس 60 و ام وی ام ایکس 33 از اولین کراس اوورهای ساخت چین بودند ، که به بازار ایران راه یافتند.
لیفان X60 در سه نمونه دندهای، اتوماتیک و فیسلیفت در فاصله سالهای 1391 تا 1397 توسط «کرمان موتور» تولید شد.
این خودرو در دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار عرضه شد که نسخه دندهای در فاصله سالهای 1391 تا 1396 و نسخه اتوماتیک طی سالهای 1395 تا 1397 به تولید رسید. همانند دیگر محصولات چینی کرمان موتور، امکانات رفاهی این خودرو در نسخه دندهای کمتر از نسخه اتوماتیک است و این تیپ حتی از وجود تجهیزاتی همچون سیستم مالتیمدیا نیز محروم است که باید این مسئله را یکی از معایب لیفان X60 بدانیم.
بهتر است بدانید کمبود امکانات تنها به نسخه دندهای لیفان X60 مربوط نمیشود و حتی نسخه اتوماتیک این خودرو نیز در مقایسه با رقبا، امکانات رفاهی کمتری دارد. حتی عرضه نسخه فیسلیفت این خودرو نیز تاثیر چندانی در افزایش تجهیزات رفاهی این خودرو نداشت و ایکس 60 نیوفیس در این بخش، نمیتوانست نسبت به سایر رقبا حرف چندانی برای گفتن داشته باشد.
یکی دیگر از معایب لیفان x60 کابین پرسروصدای آن است. این خودرو در رده خودروهای اقتصادی چینی طبقهبندی میشود و به همین دلیل، کمپانی Lifan تا حد ممکن فرآیند ساخت این خودرو را مقرونبهصرفه پیش برده است. نتیجه مستقیم این رویکرد، خلق کابینی پرسروصدا برای این خودرو بوده است که در مسیرهای طولانی، مخل آسایش سرنشینان خواهد بود و بهعنوان یکی از معایب این خودرو مطرح است.
بیشترین میزان ورود صدا به کابین لیفان X60، از ناحیه موتور و گیربکس این خودرو است. در نسخههای دندهای، به دلیل ناهماهنگی موتور و گیربکس، شاهد افزایش فشار وارده بر پیشرانه هستیم که صدای آزاردهنده آن، به کابین خودرو وارد خواهد شد و البته تعویض دندهها نیز چندان آرام نیستند. در نسخههای اتوماتیک نیز به دلیل وجود گیربکس CVT، همواره دور موتور در محدوده مشخصی نگه داشته میشود که پیامد مستقیم آن، ورود صدای پیشرانه به کابین خودرو است.
یکی از بزرگترین عیوب این خودرو می توان به عدم تامین قطعه اشاره کرد.
یکی از دغدغه های مشتریان مراجعه کننده برای تعمیر موتور یا هر قسمت دیگری از خودرو استفاده از قطعات اصلی یا مورد تایید شرکت است. تا بواسطه استفاده از قطعه اصلی بهره وری موتور افزایش یابد.که متاسفانه لیفان X60 در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد. و تقریبا هیچ قطعه اصلی این خودرو در بازار نیست یا اگر باشد با قیمتی نجومی عرضه می گردد.
یکی از ایرادات شایع که مربوط به طراحی خودرو می گردد واتر پمپ این خودرو می باشد که محل قرار گیری آن صحیح نمی باشد.
عدم هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس این خودرو باعث بازده کم و خرابی زود تر از موعد صفحه دیسک می گردد.
گیربکس های دستی دو نوع می باشد ،چپ دنده و معمولی که در گیربکس های معمولی ترکیدن پوسته گیربکس هنگام تعویض صفحه دیسک لیفان X60 از دیگر مشکلات این خودرو میباشد.
ایسیوهای لیفان ایکس 60
ایسیو دلفی که بر روی لیفان X60 با گیربکس دستی نصب گردیده است.
ایسیو بوش ME17 بر روی لیفان ایکس 60 با گیربکس اوتومات نصب گردیده و ایسیویی بروز با قابلیت بالا بر ریمپ کردن می باشد.
ریمپ ایسیو لیفان X60 شامل بهبود ارتقا و رفع عیوب زیر می باشد:
- یکی از عیوب متداول ایکس 60 لرزش در دور ارام می باشد ،که حتی با وجود تعویض تمامی دسته موتورها این ایراد کماکان باقی می ماند. لرزش در دور آرام را میتوان با ریمپ ایسیو حل نمود.
- عدم هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس با ریمپ ایسیو لیفان X60 تا حدود زیادی بهبود میابد.
- عمر مفید صفحه دیسک افزایش می یابد
- مستهلک شدن سریع کاتالیست بدلیل کیفیت پایین بنزین در ایران یکی از ایرادات شایع در خودروهای وارداتی می باشد، که با ریمپ اصولی ایسیو بر طرف می گردد.
- کپ دریچه گاز در این خودرو کاملا مشهود است بخصوص در سربالایی ها که نیاز به فشردن بیش از اندازه پدال گاز دارد ، تا خودرو به حرکت در آید
- حذف کدهای خطای کاذب
- کاهش و رفع کپ دریچه گاز در دورهای پایین و میانی
- بهبود عملکرد سنسور اکسیژن