لیفان 820 یک سدان چینی لوکس است که نخستین بار در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی و در سال 2015 به بازار چین عرضه شد. لیفان 820 با طراحی قابل قبول و ویژگیهای فنی نسبتا خوب، یکی از بهترین محصولات تاریخ لیفان به شمار میرود.
کمپانی لیفان دو موتور 1.8 و 2.4 لیتری را برای 820 در نظر گرفته که کرمان موتور، موتور قدرتمندتر را برای بازار ایران در نظر گرفت که 2.4 لیتری و 4 سیلندر است و میتواند قدرتی معادل 158 اسب بخار و گشتاوری برابر با 221 نیوتن متر تولید کند.
طراحی لیفان 820 یک انقلاب در میان خودروهای چینی بود و تفاوت زیادی با خودروهای چینی دیگر در طراحی داشت. لیفان میگوید این خودرو را با کمک مهندسین اروپایی و با الهام گرفتن از تویوتا کمری طراحی کرده اما علاوه بر کمری، نشانههایی از چند خودرو دیگر از جمله هیوندای سوناتا و آئودی A4 هم در بدنه لیفان 820 دیده میشود.
از جمله امکانات لیفان 820 می توان به استارت خودرو که با دکمه انجام میشود و روی فرمان، کروزکنترل نصب شده است. صندلی راننده برقی که در جهات مختلف قابل تنظیم است و از گرمکن دو حالته در آن استفاده شده است. سیستم تهویه از نوع اتوماتیک تککاناله است. یکی از معایب در ۸۲۰ این است که تهویه صورت برای ردیف عقب در نظر گرفته نشده است و تنها باد از زیر صندلیهای جلو به عقب جریاد دارد. با توجه به این که فضای ردیف عقب لیفان ۸۲۰ به نسبت رقبا بزرگ و مبله است، توقع میرفت این آپشن ساده در خودرو تعبیه میشود.
سانروف هم جزو امکاناتی است که این روزها در هر محصول چینی وجود دارد و به تبع آن، در ۸۲۰ هم یافت میشود. مانیتور لمسی بزرگی بالای سیستم تهویه قرار دارد که کیفیت نمایش آن مطلوب بوده و خطوط و مسیر پارک را به طور نوسانی با دوربین دید عقب مشخص میکند. سیستم رهیاب هم جزو امکاناتی است که با اتصال یک SD MAP در این خودرو فعال میشود.
در بخش امکانات ایمنی میتوان اشاره کرد که خوشبختانه نسخه چهار ایربگ این خودرو به بازار ایران آمده که دو کیسه هوای جانبی در صندلیهای جلو دارد. همچنین تجهیز ۸۲۰ به سیستم پایداری و کنترل کشش باعث شده است پارامترهای ایمنی در این خودرو به نسبت برخی رقبا بهتر رعایت شود. دیلایت و سنسور نور هم جزو امکاناتی است که این روزها ایرانیان خیلی به آنها علاقه دارند و چینیها با شناخت نبض بازار، آن را در نسخه موجود در ایران قرار دادهاند. سنسور پارک جلو جزو آپشنهایی است که در نسخههای فول این خودرو قرار دارد که در ایران عرضه نمیشود.
نکتهای که باید به آن اشاره شود این است که برخی توان تولید موتور ۲٫۴ لیتری لیفان را ۱۵۷ اسب بخار میدانند که گویا نسبت به حجم موتور، بازده کافی ندارد. ولی در رانندهگیهای عادی و نرم میتوان گفت که راننده را راضی میکند. با توجه به اینکه اتاق این خودرو سروصدای کمی دارد و کمتر صدایی از بیرون به داخل میآید، ۸۲۰ میتواند برای خیلی از مشتریان دلچسب باشد. اما اگر اهل گاز دادن و معکوس کشیدن باشید، شاید ۸۲۰ خودرویی نباشد که برایتان مناسب باشد. درست است که قدرت موتور جواب مالکین ۸۲۰ را میدهد و کم نمیآورد، ولی این موتور برای شتابگیریهای سریع ساخته نشده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را در شرایط معمولی و با امکانات ساده بین 12تا ۱۳ ثانیه ثبت شده است از عملکرد گیربکس هم متوجه خواهید شد که حالت اکونومی در آن به طور کامل رعایت شده است، زیرا در دندههای سبک قابلیت شتابگیری معمولی هم کم و نیاز به معکوس کشیدن در خودرو احساس میشود. در حین تخت گاز رفتن هم بعد از هر اعمال دنده مثبت، با حالت دنده مردگی مواجه میشوید . همچنین در دورهای بالای چهار هزار، صدای موتور به صورت صدای بم و گرفته به داخل کابین نفوذ می کند که در برخی خودروها رایج است.
ایسیوهای بکار رفته بر روی لیفان 820 دلفی MT22 و بوش ME7.8.8 می باشد.
که هر دو نوع از ایسیوهای بروز و با قابلیت خوب برای ریمپ می باشند.
- ریمپ لیفان 820 بسته به نوع ایسیو بکار رفته شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
- افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا
- افزایش قدرت و گشتاور
- کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی
- کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
- کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
- تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
- بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا با ریمپ لیفان 820
- رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
- افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
- افزودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF(کاتاف رگباری)