در سالهای نخست دهه ۱۹۹۰، شرکت پژو فرانسه بر آن شد تا به تدریج جایگزینی برای پژو ۲۰۵ پرآوازه خود بیابد به این دلیل که این خودروی کوچک و نیرومند دیگر برای پژو سودآور و ارزنده نبود.
این شرکت به منظور جایگزینی ۲۰۵، راهبرد بیمانندی را دنبال کرد و تصمیم گرفت تا خودرویی جدید و در رده خودروهای کوچک و نیرومند را به نام پژو ۲۰۶ تولید کند تا بتواند بازار فروش مدلهای ارزانتر از ۲۰۵ را به دست آورد.
۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ جایگزین دیرهنگام ۲۰۵ شد، جالب است که از همان ابتدای ورود، خریداران این خودرو برخی از نامداران همچون کارل ترنر و جیمی بارتون بودند.
پژو ۲۰۶ در ابتدا به عنوان یک خودروی هاچ بک با موتور بنزینی ۱/۱، 1/4 و 1/6 لیتر و موتور دیزلی 1/9لیتر و بعد از آن با موتور HDI به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۹۹ مدل GTI ا۲ لیتر با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۳۰ مایل بر ساعت) و در سال ۲۰۰۳ مدل ارتقاء یافته GTI به نام پژو RC ، به این گروه اضافه شد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۴/۷ بودو سرعت آن در نهایت به بالای ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۴۰مایل بر سرعت) و قدرت ۱۸۰ اسب بخار (۱۳۰ کیلووات) میرسید. در سال ۲۰۰۱، دو مدل دیگر از ۲۰۶ به نامهای CC۲۰۶ (کوپه) با سقف فولادی تا شونده و SW۲۰۶ (استیشن واگن) به بازار عرضه شد. مدل سدان ۴ درب این خودرو نیز با همکاری ایرانخودرو طراحی و در اواخر سال ۲۰۰۵ پردهبرداری شد. خودروی ۲۰۶ صندوقدار (تحت نام پژو SD۲۰۶) در شرکت ایرانخودرو تولید شده و توسط شرکت پژو به ۳۹ کشور دنیا از قبیل آفریقای شمالی، چین، روسیه، ترکیه، و بلغارستان صادر میشود.پژو ۲۰۶ بیشتر در کارخانههای پژو پویزی (Poissy) و مال هاوس (Mulhouse) فرانسه تولید میشود و دقیقا مشابه خودروی تولیدی شرکت ایرانخودرو در ایران است. این خودرو در شیلی نیز برای بازارهای مکزیک و کلمبیا مونتاژ شده است (در شیلی ۲۰۶های ساخت فرانسه از ۲۰۶های ساخت شیلی ارزانتر بودند) تولید این خودرو در پورتو ریل (Porto Real) و ریو دو ژانیرو (Rio de Janeiro) برزیل در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ با تولید مدل استیشن (SW) ادامه یافت. محصولات برزیل دارای موتورهای ۱، 1/4 و 1/6لیتر هستند و دو مدل آخر شرایط معتبر موتور به سوختهای تغییرپذیر را دارند .
پژو ۲۰۶ ثابت کرد، بازار فروش موفقی در کل اروپا دارد. این خودرو همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ توانست عنوان پرفروشترین خودروی اروپا را به دست آورد. از میان کلیه مدلها، مدل ۴/۱لیتر فول آپشن مجهز به کیسه هوا، ایبیاس و ... پرفروشترین مدل بود. پژو ۲۰۶ در ۱۰سپتامبر ۱۹۹۸ به صورت تجاری به بازار عرضه شد و شرکت پژو در ۲۶ می سال ۲۰۰۸ تولید ۵ میلیون خودروی ۲۰۶ را جشن گرفت. این خودرو در شش سال اول فروش یکی از پنج خودروی جدید محبوب به شمار میرفت.
درحالحاضر ۲۹ تیپ متنوع از ۲۰۶ هاچبک و صندوقدار در شرکت ایرانخودرو تولید میشود که ۱۵ تیپ آن به بازار داخلی عرضه میشود و ۱۴ تیپ دیگر نیز به بازار صادرات اختصاص یافته است. خانواده ۲۰۶هاچبک، شامل چهار تیپ معمولی و سه تیپ سفارشی و خانواده ۲۰۶ صندوقدار شامل ۶واریانت معمولی و ۳واریانت سفارشی است.
ایسیو های 206تیپ2
206 تیپ 2 در ابتدا با ایسیو s2000,که از تولیدات ساژم میباشد.و از دریچه گاز سیمی در آن استفاده شده به بازار عرضه شد. این ایسیو ساختاری بسیار قدیمی دارد.پس از مدتی ایران خودرو ایسیو والئو را جایگزین این ایسیو نمود.که ساختاری بهتر و جدیدتر نسبت به ساژم دارد. ایسیو والئو هم خانواده ایسیو سازم بوده و داموس های این دو ایسیو مشابه یکدیگر می باشد.از سال 1385ایسیو والئو جی 34 با دریچه برقی جایگزین ایسیوهای قبلی گشت. و به لحاظ داموس هایی که در دامپ به کار رفته به نسبت ایسیوهای قبلی از تعداد بالاتری بر خوردار است.
از ایرادهای شایع در این ایسیو ها میتوان به استارت سرد,کپ شدید در لحظه حرکت اشاره نمود.که به دلیل پایین بودن اکتان بنزین مصرفی در ایران می باشد.
از سال 1390 206 های ایرانیزه پا به عرصه نهادند. 206 های ایرانیزه از ایسیوهای زیمنس با دریچه گاز سیمی بهره میبرند.
که به نسبت 206 های قبلی از شتاب و قدرت قابل قبول تری برخورداند.
از سال 1395 به بعد 206 با ایسیو غرب استیل یا MAW به بازار عرضه گشت,که با داشتن دریچه گاز برقی از شتاب بسیار کمتری برخوردار می باشد.
اتو تیونینگ رایان قابلیت ریمپ تمامی ایسیوهای بکار گرفته شده در 206 تیپ 2 را دارا می باشد .
مواردی که می توانید با ریمپ در اتوتیونینگ رایانارتقا,بهبود,یا رفع اشکال نمایید.
افزایش و بهبود شتاب گیری با برنامه نویسی سطح بالا
افزایش قدرت و گشتاور و کشش
کاهش و رفع کامل کپ و پاسخ سریع نسبت به نیروی درخواستی از سوی راننده به واسطه اعمال فشار بر روی پدال گاز بخصوص در 206 تیپ 2 با دریچه گاز برقی با خطی کردن جداول مربوط به پدال و دریچه گاز
کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد بین به کار افتادن فن دور کند و دور تند
کاهش افت توان بر اثر کولر گیری
تطابق دادن کامل 206 تیپ 2 با بنزین موجود در ایران برای جلوگیری از ناک و احتراق ناقص
بهبود کارایی لامبادا سنسور
رفع ایراد خرابی پیاپی سنسور اکسیژن,روشن شدن چراغ چک,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری موتور
کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن
رفع مشکل روشن شدن چراغ چک بر اثر خرابی کاتالیست
بالا بردن کاتاف در حد استاندارد جهت استفاده از گشتاور تولید شده توسط پیشرانه
تغییر کاتاف به SOFT CUT-OFF وHARD CUT-OFF(ایجاد کاتاف رگباری)
ایجاد بک فایر کاملا نرم افزاری بر روی ایسیوهای زیمنس
ایجاد لانچ کنترل بر روی ایسیو غرب استیل یا MAW