ردر سالهای نخست دهه ۱۹۹۰، شرکت پژو فرانسه بر آن شد تا به تدریج جایگزینی برای پژو ۲۰۵ پرآوازه خود بیابد به این دلیل که این خودروی کوچک و نیرومند دیگر برای پژو سودآور و ارزنده نبود.
این شرکت به منظور جایگزینی ۲۰۵، راهبرد بیمانندی را دنبال کرد و تصمیم گرفت تا خودرویی جدید و در رده خودروهای کوچک و نیرومند را به نام پژو ۲۰۶ تولید کند تا بتواند بازار فروش مدلهای ارزانتر از ۲۰۵ را به دست آورد.
در این هنگام خودروی کوچک ونیرومند تازهای نیاز بود و ۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ جایگزین دیرهنگام ۲۰۵ شد، جالب است که از همان ابتدای ورود، خریداران این خودرو برخی از نامداران همچون کارل ترنر و جیمی بارتون بودند.
پژو ۲۰۶ در ابتدا به عنوان یک خودروی هاچ بک با موتور بنزینی ۱/۱، 1/4و1/6 لیتر و موتور دیزلی 1/9لیتر و بعد از آن با موتور HDI به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۹۹ مدل GTI ا۲ لیتر با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۳۰ مایل بر ساعت) و در سال ۲۰۰۳ مدل ارتقاء یافته GTI به نام پژو RC ، به این گروه اضافه شد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۴/۷ بودو سرعت آن در نهایت به بالای ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۴۰مایل بر سرعت) و قدرت ۱۸۰ اسب بخار (۱۳۰ کیلووات) میرسید. در سال ۲۰۰۱، دو مدل دیگر از ۲۰۶ به نامهای CC۲۰۶ (کوپه) با سقف فولادی تا شونده و SW۲۰۶ (استیشن واگن) به بازار عرضه شد. مدل سدان ۴ درب این خودرو نیز با همکاری ایرانخودرو طراحی و در اواخر سال ۲۰۰۵ پردهبرداری شد. خودروی ۲۰۶ صندوقدار (تحت نام پژو SD۲۰۶) در شرکت ایرانخودرو تولید شده و توسط شرکت پژو به ۳۹ کشور دنیا از قبیل آفریقای شمالی، چین، روسیه، ترکیه، و بلغارستان صادر میشود.پژو ۲۰۶ بیشتر در کارخانههای پژو پویزی (Poissy) و مال هاوس (Mulhouse) فرانسه تولید میشود و دقیقا مشابه خودروی تولیدی شرکت ایرانخودرو در ایران است. این خودرو در شیلی نیز برای بازارهای مکزیک و کلمبیا مونتاژ شده است (در شیلی ۲۰۶های ساخت فرانسه از ۲۰۶های ساخت شیلی ارزانتر بودند) تولید این خودرو در پورتو ریل (Porto Real) و ریو دو ژانیرو (Rio de Janeiro) برزیل در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ با تولید مدل استیشن (SW) ادامه یافت. محصولات برزیل دارای موتورهای ۱، 1/4 و 1/6لیتر هستند و دو مدل آخر شرایط معتبر موتور به سوختهای تغییرپذیر را دارند.
پژو ۲۰۶ ثابت کرد، بازار فروش موفقی در کل اروپا دارد. این خودرو همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ توانست عنوان پرفروشترین خودروی اروپا را به دست آورد. از میان کلیه مدلها، مدل ۴/۱لیتر فول آپشن مجهز به کیسه هوا، ایبیاس و ... پرفروشترین مدل بود. پژو ۲۰۶ در ۱۰سپتامبر ۱۹۹۸ به صورت تجاری به بازار عرضه شد و شرکت پژو در ۲۶ می سال ۲۰۰۸ تولید ۵ میلیون خودروی ۲۰۶ را جشن گرفت. این خودرو در شش سال اول فروش یکی از پنج خودروی جدید محبوب به شمار میرفت.
از سوی دیگر به دلیل تقاضای بالای این محصول، مدلهای دست دوم این خودرو نیز ارزش خود را در بازار فروش حفظ کرد.
علاوهبر تولید پژو ۲۰۶ در کشورهای مذکور از سال ۱۹۹۹ تولید پژو ۲۰۶ همچنین در پایتخت آرژانتین با مدلهایی متشکل از XR، XRD، XS و XTD آغاز شد.
کارخانه خودروسازی نازا در مالزی نیز در می سال ۲۰۰۶ مدلی از ۲۰۶ به نام ۲۰۶ بستار (Bestar) را مونتاژ و به بازار عرضه کرد. پژو ۲۰۶ از ژانویه سال ۲۰۰۶، در چین نیز تولید میشود. چین در سپتامبر سال ۲۰۰۶ مدلی از ۲۰۶ را با کمی تغییرات به نام C۲ (این خودرو هیچ شباهتی با سیتروئن C۲ اروپایی ندارد) به نمایش گذاشت.
تاریخچه خودروی ۲۰۶ در ایران
شرکت ایرانخودرو یکی از مهمترین پایگاههای تولید۲۰۶ در جهان به شمار میرود. در ابتدا، شرکت ایرانخودرو عرضه محصول ۲۰۵ را آغاز کرد و با توجه به محبوبیت خودروی ۲۰۶ تولید ۲۰۵ را متوقف و در سه ماهه دوم سال ۱۳۸۰، محصول ۲۰۶ را جایگزین آن کرد.
پژو ۲۰۶ صندوقدار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۵ به جهانیان معرفی و از زمستان سال ۱۳۸۴ وارد بازار شد. این محصول به دلیل برخورداری از صندوق عقب بزرگ و جادار، نقش خود را به عنوان یک خودروی خانوادگی سدان ۴ درب، به خوبی ایفا میکند. محصول ۲۰۶ Sd (صندوقدار) که در ایرانخودرو تولید میشود با همکاری شرکت پژو به ۳۹ کشور دنیا صادر میشود.
درحالحاضر ۲۹ تیپ متنوع از ۲۰۶ هاچبک و صندوقدار در شرکت ایرانخودرو تولید میشود که ۱۵ تیپ آن به بازار داخلی عرضه میشود و ۱۴ تیپ دیگر نیز به بازار صادرات اختصاص یافته است. خانواده ۲۰۶هاچبک، شامل چهار تیپ معمولی و سه تیپ سفارشی و خانواده ۲۰۶ صندوقدار شامل ۶واریانت معمولی و ۳واریانت سفارشی است.
ریمپ 206تیپ5
206 چه 206 ایرانیزه باشد چه فرانسوی خوراک ریمپ و تیونینگ است.
206 تیتیپ 5 با پیشرانه TU5 JP4 از نوع VTI و 16 سوپاپ از نوع 4 سیلندر با ظرفیت 1587 سی سی می باشد.
در ابتدا این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو 3 و در مدل های جدیدتر با تغییراتی در نرم افزار و اضافه نمودن سنسور اکسیژن دوم که بعد از کاتالیست نصب می گردد. با استاندارد یورو 4 وارد بازار می گردد.قدرت موتور 110 اسب بخار در 6600 دور می باشد.حداکثر گشتاور 147 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه می باشد.
اولین ایسیو نصب شده بر روی تیپ 5 بو ش 7.4.4 MEمی باشد . ایسیو بوش 7.4.5 بعد از این ایسیو عرضه گشت که قابلیتهای بیشتری برای ریمپ کردن دارد,که از سال 1385 تا 1391 از این ایسیو با کالیبراسیون های مختلف و با دو نوع دریچه گاز برقی فلزی و پلاستیکی استفاده گشته است.
از سال 1391 به بعد 206 های ایرانیزه با ایسیوهایی که پایه و اساسشان زیمنس است به بازار عرضه شده و تا سال 1394 بر روی 206 تیپ 5 نصب گردیده است.
در سال 1395 ایسیو غرب استیل یا MAW روی این هاچ بک دوست داشتنی نصب شد.
پس از ایسیو غرب استیل ایسیو EASY U بوش ME17 و ایسیو SSAT و در این اواخر از ایسیو EZU بهره گرفته شده است
ریمپ 206 تیپ 5 شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا
افزایش قدرت و گشتاور
کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی که در دورهای پایین بسیار آزار دهنده است
کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا
رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
افزودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF(کاتاف رگباری)
افزودن آپشن لانچ کنترل بر روی ایسیوهای ME7.4.5 ,غرب استیل یا MAW, ایزی یو و ME 17
افزودن آپشن POP-AND-BANG بر روی ایسیو EASY-U
افزودن آپشن بک فایر کاملا نرم افزای بر روی ایسیوهای خانواده زیمنس
ریمپ 206 با ایسیو ME17 وشتاب عالی پس از ریمپ
ریمپ 206 با ایسیو بوش 7.4.5