پژو۲۰۶ پرفرووش ترین خودروی تولید شده توسط پژو تا کنون است و از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۱۲ که بر روی خط تولید قرار داشت توانست به فروشی در حدود ۸ میلیون دستگاه دست پیدا کند. این خودروهمچنین تا سال ۲۰۱۶ نیز در لیست ۱۰ خودروی دست دوم پر فروش در بازار انگلستان بود. تولید این خودرو از سال ۲۰۰۱ نیز در ایران آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. اما در سال ۲۰۰۹ بود که پژو تصمیم گرفت تا ۲۰۶ را تحت یک فیس لیفت اساسی قرار داده و چهرهی قدیمی آن را به روز نگه دارد. این مدل فیس لیفت شده با نام ۲۰۶+ وارد بازار جهانی شد که نمای جلوی آن درست شبیه پژو ۲۰۷ های بازار اروپا بوده و نمای عقب آن نیز با اینکه مشابه ۲۰۷ نیست اما کمی با ۲۰۶ متفاوت است. تولید این مدل نیز در بازار جهانی تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت ولی در بازار ایران عرضه ی این خودرو همچنان ادامه دارد و بازار آن نیز نسبتا پر رونق است. تولید ۲۰۷ اما در پی تشدید تحریم های اقتصادی کشورهای غربی علیه کشورمان برای مدتی قطع شد اما پس از مدتی ایران خودرو اعلام کرد تا مدلی جدید از این خودرو را با اتکا به توان داخلی طراحی کرده است و به زودی آن را روانه ی بازار می کند. حال مدل فیس لیفت شده ی ۲۰۷ مدتی است وارد بازار شده است و در ادامه به بررسی دقیق تر این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی خارجی
پژو۲۰۷ جدید یا به عبارتی ۲۰۶ پلاس جدید را باید خودرویی فیس لیفت شده از یک خودرو دانست که خود آن نیز مدلی فیس لیفت شده از یک مدل دیگر است. اولین تغییری که به چشم می خورد چیدمان داخلی جدید برای چراغ های جلو است. در داخل چراغها از لنز استفاده شده است که این مورد را در کنار استفاده از چراغ های LED یک قدم رو به جلو باید به حساب آورد. این نوار LED در هنگام روشن شدن نمایی شبیه به کیا سراتو ایجاد می کند. نمای جانبی نیز تغییر چندانی نکرده است و تنها طرح آینه ها تغییر کرده و چراغ راهنمای روی آینه نیز اضافه شده است. در نمای عقب نیز همانند جلو، تغییر چیدمان داخلی چراغها به چشم می خورد که با استفاده از طرح نئونی نمای زیباتری از قبل دارد. دیگر تغییری که در نمای عقب به چشم میخورد قرار گیری دوربین دید عقب در بخش بالایی پلاک و وجود سنسور دنده عقب بر روی سپر است. در کل باید اعتراف کرد که گرچه پژو ۲۰۷ ظاهری خیلی منطبق بر سال ۲۰۱۷ ندارد اما طرح کلی آن به خصوص در قیاس با رقبایی چون رنو ساندرو زیباتر و جوان پسندتر است. در بحث ابعاد خارجی نیز باید به طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.9، 1.7 و 1.4 متری این خودرو اشاره کرد، ضمن اینکه فاصله ی محوری نیز معادل 2443 میلی متر است.
طراحی کابین و امکانات رفاهی
در بدو ورود به داخل کابین پژو ۲۰۷ جدید اولین تغییری که توجه شما را به خود جلب میکند غربیلک فرمان جدید این خودرو است که طرحی برگرفته از طرح های هیوندای را در ذهن تداعی می کند. البته باید گفت که این غربیلک فرمان پلاستیکی در زمینهی کیفیت بیشتر به خودروهای چینی بازار نزدیک است تا محصولات کره ای. فرمان خودرو به صورت دو رنگ است و بخش پایینی آن به رنگ نقره ای کار شده است. کلیدهایی نیز برای کنترل سیستم صوتی، تلفن همراه و کروز کنترل بر روی فرمان قرار گرفته اند و سبب شده اند تا محیطی کاربر پسند برای راننده ایجاد شود. دومین چیزی که در کابین پژو ۲۰۷ جدید توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مانیتور ۷ اینچی لمسی است که در بخش بالایی داشبورد نصب شده است. این مانیتور دارای کیفیت تصویر مناسبی است و سایز آن نیز در چنین رنج قیمتی بسیار خوب است. نکته ی مثبتی که در هنگام کار با این مانیتور متوجه خواهید شد این است که حساسیت آن به تماس دست بالا است و نیازی نیست تا همانند برخی خودروها انگشت خود را بر روی مانیتور فشار دهید و تنها لمس سطح مانیتور برای عمل کردن کافی است. در این مانیتور منوهای مختلفی وجود دارند که شامل سیستم رهیاب ماهواره ای، کامپیوتر سفری، بلوتوث، رادیو، پخش موزیک و منوی سرویس های دوره ای خودرو از امکانات آن هستند. سیستم رهیاب ماهواره ای این خودرو نیز نقشه ی تمامی شهرهای ایران را در خود دارد و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. لیست امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۲۰۷ جدید ایران شامل، ۲ عدد ایربگ برای راننده و سرنشین کناری، فرمان هیدرولیک، تهویهی خودکار، پورت USB، پخش دی وی دی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، آینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه، ایموبلایزر، چهار شیشه ی برقی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، دوربین دید عقب، کروز کنترل و تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی را شامل می شود. در مورد کابین این خودرو باید به دو نکته نیز اشاره کرد که یکی کیفیت تصویر مناسب دوربین دید عقب است و دیگری دمای قابل تنظیم توسط سیستم تهویه ی خودکار است. جالب است بدانید که در مدل های قبلی این خودرو که تحت لیسانس پژو تولید می شدند حداکثر دمای بخاری ۲۸ درجه سانتیگراد بود اما در این مدل این دما به ۳۱ درجه افزایش پیدا کرده است. کیفیت متریال بکار رفته در داخل کابین نیز نسبت به قبل افت کرده است و مخصوصا پلاستیک بکار رفته در فرمان خودرو اصلا حس خوبی را منتقل نمی کند و کاملا در حد خودروهای چینی هم رده در بازار است.
مشخصات فنی
در بخش فنی، پژو ۲۰۷ جدید تغییری نکرده است و تنها چیزی که تغییر کرده است نوع ECU این خودرو است. البته با بالا زدن کاپوت نیز دریچهی گاز برقی ساخت بوش به چشم می خورد که بر روی آن عبارت ساخت چین حک شده است و این در حالی است که در مدل های قدیمی ۲۰۷ این دریچه ی گاز ساخت کشور آلمان بود. موتور مورد استفاده در این خودرو نیز همان موتور محبوب ایران خودرو یعنی TU5 است که این روزها در اکثر محصولات این شرکت از پژو پارس گرفته تا دانگ فنگ H30 CROSSمورد استفاده قرار می گیرد. این موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ دارای دو میل سوپاپ در بالا است و می تواند ۱۰۵اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.
تجربه ی رانندگی
با قرار گیری در پشت فرمان ۲۰۷ خود را در موقعیت آشنایی خواهید یافت که با پژو ۲۰۶ یکسان است. موتور به نرمی استارت خورده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۵ دنده ی دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. فرمان خودرو نیز خوش دست است اما اگر راستش را بخواهید نگارنده فرمان قدیمی را از این فرمان چند منظوره ی جدید خوش دست تر می داند. شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو ۱۱.۶ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز به 190 کیلومتر بر ساعت می رسد. سواری پژو ۲۰۷ در مقایسه با رقبایی چون رنو ساندرو خشک تر است اما در عوض هندلینگ لذت رانندگی بیشتری را ارائه می دهد و چسبندگی آن بر روی زمین به وضوح از ساندرو بهتر است. ترمزها نیز در هر چهارچرخ دیسکی هستند و توقف ایمن و مطمئنی را به کمک سامانه های ABS،EBD و EBA فراهم می کنند. موردی هم که بهتر است سازنده دقت بیشتری در خصوص آن به خرج دهد، کیفیت قطعات بکار رفته در این خودرو است به طوری که یکی از دوستان که پژو ۲۰۷ خود را به صورت صفر کیلومتر از کارخانه خریداری کرده بود در کیلومتر ۱۶۰۰ فن دور تند خودرو از کار افتاد. فضای داخلی نیز از نظر ابعاد همانند قبل است و تغییری نکرده است که برای مقایسه باید گفت رنو ساندرو در این کلاس فضای بیشتری را ارائه می دهد. فضای صندوق بار ۲۰۷ نیز ۲۴۵ لیتر است که عددی مناسب برای یک خودروی هاچ بک است.
207 و انواع ایسیوهای بکار رفته در آن
ایسیو ME 7.4.5: خودروی 207 در سالهای آغازین ورود به ایران , با ایسیو بوش ME 7.4.5 که در 206 نیز بکار گرفته شده عرضه گشت .این ایسیو نام آشنا برای ریمپ کاران دارای جداول مناسب برای ریمپ می باشد. بدلیل داشتن کروز کنترل بایستی از اعمال تغییرات در بعضی از جداول اجتناب کرد . زیرا اگر کسی آشنا به این جداول نباشد . خودرو در سرعتهای 80 تا 120 کیلو متر از حالت کروز خارج و چراغ چک روشن خواهد گشت. تنها تفاوت ریمپ 206 با 207 فرانسه در همین نکته می باشد
ایسیو زیمنس : این ایسیو از سال 1391 بر روی 207 نصب شده است . و به لحاظ جداول موجود برای ریمپ ایسیو جزو ساده ترین ایسیو ها محسوب می گردد .
ایسیو EASY U : این ایسیو در عین این که جداول محدودی در اختیار ریمپ کار قرار می دهد , اما با بازبینی و اصلاح جداول نتیجه بسیار مطلبی خواهد داد . بطوریکه خودرو واقعا وحشی می شود .
ایسیو BOSCH ME17 : این ایسیو یکی از بروزترین ایسیوها میباشد . جداول پر تعداد که با تجزیه و تحلیل درست از آنها می توان به نتایج بسیار عالی در ریمپ دست یافت .
ریمپ پژو207 شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا
افزایش قدرت و گشتاور
کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی که در دورهای پایین بسیار آزار دهنده است
کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا
رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
افزودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF(کاتاف رگباری)
افزودن آپشن لانچ کنترل بر روی ایسیوهای ME7.4.5 , ایزی یو و ME 17
افزودن آپشن POP-AND-BANG بر روی ایسیو EASY-U
افزودن آپشن بک فایر کاملا نرم افزای بر روی ایسیوهای خانواده زیمنس