دانگفنگ موتور یکی از شرکتهای قدرتمند کشور چین محسوب میشود که فعالیتهای خود را از سال ۱۹۶۸ درزمینه تولید انواع وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس و کامیون آغاز نموده است. در سال ۱۳۹۴ شرکت ایرانخودرو اقدام به معرفی H30 کراس کرده و موفق شد به کمک تبلیغات فراوان، پیشفروش بسیار خوبی را تجربه کند.
متأسفانه در این میان اغلب خریداران تصور میکردند که موفق به پیشخرید یک خودرو شاسی بلند مدرن شدهاند اما پس از فرارسیدن موعد تحویل، به توانایی بالای واحد بازرگانی ایرانخودرو و همچنین معنی واقعی کلمه «کراس» پی بردند، زیرا با خودرویی مواجه شدند که هیچ شباهتی به یک شاسیبلند نداشته و بیشتر شبیه به یک استیشن واگن و یا یک هاچبک بلندقد بوده است. در ادامه تیم بررسی قصد دارد به بررسی کامل اچ سی کراس پرداخته و تجربیاتش را در اختیار شما عزیزان قرار دهد، با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری
قبل از هر چیزی باید بدانید که شرکت دانگفنگ شریک تجاری کمپانی پژو- سیتروئن (PSA) بوده و به همین دلیل این خودرو محصول ترکیبی این سه خودروساز محسوب میشود. پس از انجام توافقات اولیه، این شرکتها تصمیم گرفتند تا با وسایلی که چندان برایشان اهمیت ندارد یک خودرو بسازند؛ در همین راستا کمپانی پژو تصمیم گرفت تا پلتفرم پژو ۳۰۸ را که مدتها در گوشهای رهاشده بود، با پیشرانه از دور خارجشده پژو 206(TU5) ترکیب کند و از این طریق بخش فنی کار تمامشده بهحساب میآمد؛ در مقابل دانگ فنگ هم تصمیم گرفت با ساخت بدنهای شبیه یک نیمدایره بزرگ چرخدار، از زحمات پژو سپاس گذاری کند. بله اینگونه بود که H30 کراس شکل گرفت!
اگر بخواهیم کمی به دانگ فنگ H30 ارفاق کنیم، این خودرو در سگمنت J و در دستهبندی شاسی بلندهای کوچک قرار میگیرد اما در واقعیت همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تقریبا ابعاد و ظاهر این خودرو با هیچکدام از کلاسبندیهای جهانی هماهنگی ندارد؛ بهطوریکه حجم کلی بدنه یادآور خودروهای هاچبک بوده اما ارتفاع سیستم تعلیق، باربند نصبشده روی سقف و فلاپهای اطراف خودرو تداعیکننده خودروهای کراس اوور است. در یک نگاه کلی به طراحی ظاهری H30 کراس، میتوان گفت که با یک خودرو ساده اما قدیمی مواجه هستیم که تنها بخش جالب نمای جلویی این خودرو، چراغهای زاویهدار و مه شکنهای کرومی آن است؛ بخش جانبی این خودرو نیز به لطف استفاده از فلاپهای تیرهرنگ پلاستیکی کمی جوانپسند به نظر میآید، اما بازهم سایز کوچک چرخها آزاردهنده است. در نمای پشتی H30 کراس با چراغهایی عمودی مواجه هستیم که تا روی ستونهای انتهایی امتداد دارند و از این نظر یادآور محصولات کمپانی ولوو خواهند بود. درمجموع باید گفت گرچه زیبایی تعریفی نسبی دارد و ازنظر هر شخصی به گونه متفاوت معنا میشود اما ازنظر نگارنده و عده زیادی از کارشناسان حوزه خودرو بههیچعنوان نمیتوان به طراحی ظاهری این خودرو نمره قبولی داد.
طراحی داخلی
در بخش داخلی H30 کراس فضای مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفتهشده است، بهطوریکه تمامی سرنشینان این خودرو فضای پا و سر مناسبی را در اختیار خواهند داشت. صندلیهای ردیف جلوی این خودرو قابلیت تنظیم در ۶ جهت را دارند و از رویه پارچهای دورنگ بهره میبرند. راحتی صندلیهای H30 کراس بهگونهای است که میتوان آنها را فقط برای رانندگی در فضای شهری مناسب دانست و در رانندگیهای طولانیمدت کمردردهای لذت بخشی را به همراه میآورد!
متریال بکار رفته در داشبورد این خودرو مانند اکثر رقبا در این بازه قیمتی، پلاستیک خشک بوده که مطمئنا این امر مواردی همچون ایجاد صدا و رنگپریدگی را در درازمدت به همراه خواهد داشت. طراحی فرمان، خطوط منحنی داشبورد، طرح اسپرت آمپرها و بهطورکلی طراحی داشبورد حس خوبی را به راننده و سرنشینان منتقل میکند. تنها نکته منفی این بخش ارگونومی نامناسب داشبورد است، بهطوریکه برخی ادوات همچون دکمه چراغخطر که در موارد اضطراری بهسرعت به آن نیاز پیدا خواهید کرد، در پایینترین نقطه داشبورد قرار دادهشده است و همچنین گاهی در زمان استفاده از سیستم مولتیمدیا و سیستم تهویه مجبور هستید کمی به سمت آنها خمشده تا دید مناسبی نسبت به اطلاعات به نمایش درآمده در این سیستمها پیدا کنید.
مشخصات فنی
در بخش فنی برای این اعجوبه دورگه، پیشرانه TU5 در نظر گرفتهشده که پیشرانهای بنام برای بازار خودرویی کشور محسوب میشود و همانطور که همگی میدانیم این پیشرانه در ابتدا متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بوده که پس از مدتی سر از خودروهای گوناگون درآورده است. این پیشرانه بهصورت چهارسیلندر خطی بوده و حجمی معادل ۱.۶ لیتر، ۱۰۵ اسببخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. شرکت دانگفنگ بهمنظور انتقال قدرت تولیدشده توسط این پیشرانه به چرخهای جلو، از گیربکس ساختهشده کمپانی ژاپنی AISIN استفاده کرده است که گرچه تکنولوژی ساخت آن کمی قدیمی بوده، اما از کیفیت مطلوبی برخوردار است و تعویض دندههای نرمی را برای خودرو به همراه دارد. قابلیت تیپ ترونیک در گیربکس این خودرو وجود ندارد اما شرکت دانگفنگ حالتهای Sport (برای دستیابی به حداکثر توان پیشرانه)، Snow (برای استفاده در جادههای برفی و لغزنده)، O/D ( حالت اوور درایو که باعث میشود خودرو فقط با سه دنده حرکت کند)، ۲ (معادل استفاده از دنده دو در گیربکسهای دنده دستی)، L (معادل استفاده از دنده یک در گیربکسهای دنده دستی) را برای این به اصطلاح کراساوور خود در نظر گرفته است. طبق ادعای شرکت ایرانخودرو این پیشرانه بهطور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرفی معادل ۷ لیتر دارد که کمی بیشتر از اینها از آن انتظار میرود! شتاب صفرتا صد کیلومتر رسمی اعلامشده برای H30 کراس ۱۲.۵ ثانیه در مدلهای اتوماتیک بوده است، درحالیکه در واقعیت ما با عددی در حدود ۱۴.۵ الی ۱۶ ثانیه مواجه شدیم که با توجه به وزن ۱۲۳۰ کیلویی (۲۰۰ کیلو سنگینتر از (206 تیپ 5) این خودرو چندان هم دور از انتظار نبوده است. ناگفته نماند که این اعداد برای مدلهای دنده دستی تا حدودی امیدوارکنندهتر خواهد بود.
ایسیو های نصب شده بر روی اچ30کراس
ایسیو بوش ME7.4.4 : این ایسیو یکی از نام آشنا ترین ایسیو ها برای ریمپ کاران است . و تقریبا مشابه ایسیو ME7.4.4 بکار رفته در 206 تیپ 5 می باشد .
ایسیو بوش ME 7.8.8 : این ایسیو از ایسیوهای بروز در صنعت خودرو سازی می باشد . و با داشتن جداول پر تعداد , و تجزیه تحلیل درست آنها , نتیجه قابل قبولی پس از ریمپ ایسیو خواهد داد .
ایرادات شایع در اچ سی کراس
کپ شدید : کپ شدید در لحظه اول حرکت و تاخیر در پاسخ به توان درخواستی از سمت راننده که بواسطه فشار به پدال گاز اعمال می گردد . یکی از آزار دهنده ترین نکات در این خودرو می باشد .
کشش کم و مصرف بالا: به دلیل وزن بالای خودرو کشش کم نسبت به سایر خودروها کاملا محسوس است . و همین وزن بالای خودرو نسبت به پیشرانه باعث مصرف سوخت بالای این خودرو می گردد
دمای بالای پیشرانه
ایجاد ناک : ناک یا ضربه زنی سوخت یکی از مشکلات صاحبان خودرو در ایران می باشد .دلیل بوجود آمدن ناک
اکتان پایین و بی کیفیتی سوخت مصرفی در ایران است . که این مشکل در خودروهایی که از تکنولوژی روز استفاده می کنند . بیشتر نمود پیدا می کند . و با آغاز فصل گرما این مشکل حاد تر و باعث صدمات جدی به پیشرانه می گردد .
ریمپ اچ30کراس شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا
افزایش قدرت و گشتاور
کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی که در دورهای پایین بسیار آزار دهنده است
کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا
رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
افزودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF(کاتاف رگباری)
کم کردن و حذف ناک جهت محافظت هر چه بیشتر از قطعات مکانیکی خودرو