ریمپ پراید @ تاثیر ریمپ بر عملکرد پراید

 

ریمپ پراید
ریمپ تخصصی پراید

پراید 131

تمامی محصولاتی که عنوان پراید را یدک می‌کشند، روی پلتفرمی موسوم به X100 ساخته می‌شوند. محصولات ساخته شده روی این پلتفرم تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند، ولی ماهیت کلی آن‌ها یکسان است. در نمای جلو پراید 131 چراغ‌هایی کشیده را می‌بینیم که در مقایسه با پراید صبا، حالتی شبه کریستالی به خود گرفته‌اند. همچنین سپر جلو نیز تغییر کرده است و چراغ‌های راهنما از روی سپر به داخل چراغ‌های جلو منتقل شده‌اند. داخل کابین پراید 131 با همان یک طراحی ساده و بی‌روح مواجه هستیم که در ساخت آن از پلاستیک خشک و بی کیفیت به وفور استفاده شده است؛ البته در مقایسه با پراید صبا، تغییراتی در کابین پراید 131 ایجاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر نمای کلی داشبورد و دریچه‌های سیستم تهویه، نصب غربیلک فرمان جدید و تعویض رودری‌ها اشاره کرد.
محصولات پراید علاوه بر استفاده از یک پلتفرم مشترک، از پیشرانه‌های مشترک نیز استفاده می‌کنند. پراید 131 همانند برادران خود به یک موتور 4 سیلندر با حجم 1323 سی‌سی مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند 71 اسب بخار قدرت در 5500 دور بر دقيقه و 108 نيوتن متر گشتاور را در 2800 دور بر دقيقه تولید کرده و نیروی تولید شده را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.
وزن پراید 915 کیلوگرم است و شتاب 0 تا 100 آن چیزی در حدود 15 ثانیه اعلام شده است که شاید به هیچ وجه راضی‌کننده نباشد، اما از ارزان‌ترین سدان بازار کشور بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. بر اساس اعلام شرکت سایپا، مصرف سیکل ترکیبی پراید 131 حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته در شرایط واقعی این میزان ممکن است تا حدود 8 لیتر افزایش یابد. حداکثر سرعت پراید 131 هم 160 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است که البته راندن پراید با چنین سرعتی ممکن است عواقب جبران ناپذیری را بریتان به همراه داشته باشد. 

ریمپ پراید 131

پراید 111

پراید نام یکی از محصولات شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که ریشه‌های آن به شرکت مزدا ژاپن باز می‌گردد. این خودرو که برای اولین بار در سال 1987 میلادی به سفارش شرکت فورد و توسط کمپانی مزدا به تولید رسید، با نام‌هایی همچون «مزدا 121» و «فورد فستیوا» در بازارهای مختلف عرضه گردید.
در سال 1372 شرکت سایپا کیا پراید را با عنوان‌های صبا و نسیم روانه بازار داخلی کرد و تا به امروز نیز نسخه‌های مختلفی از این خودرو به بازار عرضه شده است. پراید 131 یکی از مدل‌های کیا پراید کره‌ای است که ابتدا در پنج تیپ ST، LX، SL، SX و EX به تولید می‌رسید، اما بعد از اجباری شدن استانداردهایی مانند ترمز ABS و کیسه هوا برای خودروسازان، برخی از تیپ‌های این خودرو حذف شدند .

ریمپ پراید 111

 

پراید 132

پراید 132 از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری بهره می‌برد که توان تولید 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن‌متر گشتاور در 2800 دور بر دقیقه را دارد. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن این خودرو در حدود 900 کیلوگرم اعلام شده است و می‌تواند در عرض 15 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر برسد که البته با توجه به وزن خودرو، این میزان شتاب بسیار ضعیف به نظر می‌رسد. یکی از معدود ویژگی‌های مثبت پراید 132، مصرف سوخت اقتصادی آن است که براساس اطلاعات مندرج در سایت شرکت سایپا، مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی در حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

قیمت پراید 132 مدل 96، معرفی پراید 132 مدل 96، عکس و مشخصات - همراه مکانیک

 

پیشرانه های مورد استفاده در پراید

موتور خودرو پراید دو گونه دارد یکی همان موتور دهه هشتادی پراید است و دیگری نمونه‌ای توسعه یافته توسط دانشگاه آخن و موسسه FEV آلمان که در نسل جدید پراید  یعنی تیبا، ساینا و کوئیک استفاده شده است .

موتور نسل قدیم پراید
پیشرانه  نسل قدیم پراید

 

قدرت موتور پراید از ۵9 تا 69 اسب‌ بخار بنا به استفاده ازقطعات مختلف در خط تولید مگا موتور سازنده قوای محرکه سایپا متغیر است. با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت کم جان می‌شود.

موتور پراید از نظر مالکان این خودرو پیشرانه‌ای کم مصرف به حساب می‌آید. اما اگر بخواهیم نسبت قدرت به راندمان‌اش را در نظر بگیریم، باید اقرار کنیم خروجی و مصرف‌اش تناسب زیادی با یکدیگر ندارند.

  • حجم سیلندر ۱۳۲۳ سی‌سی
  • نسبت تراکم ۹٫۷:۱
  • حداکثر قدرت موتور در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه ‌۶۳ اسب‌ بخار
  • حداکثر گشتاور موتور در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه ‌۱۰۳ نیوتن‌ متر
  • نوع کلاچ تک‌ صفحه‌ای خشک با فنر خورشیدی
موتور نسل جدید پراید
پیشرانه نسل جدید پراید

 

تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم داده‌اند. با رساندن حجم این موتور به ۱۵۰۰‌ سی‌سی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد ۹٫۷ قدرت این موتور را به ۸۰ اسب‌ بخار رسانده‌اند. بر اساس اعلام شرکت مگاموتور، این پیشرانه ۸ درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد.

مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراکم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد ۹٫۷ رسانده است. بد نیست بدانید که عدد قبلی حدود ۸٫۵ بوده است.

درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، توضیح می‌دهد؛ نسبت دندهای گیربکس پراید بر اساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.گفته می‌شود که مصرف سوخت این خودرو ۱۰‌ درصد کمتر از پراید است. البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است. این موتور یکی از ارزان‌ترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می‌شود. گشتاور این محصول هم از ۱۰۳ نیوتن‌متر به ۱۲۴ نیوتن‌متر ارتقا یافته است. گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونه‌ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید برای استفاده روی تیبا تغییراتی به خود دید. از جمله این تغییرات می‌توان از سفت‌تر شدن فنرهای صفحه کلاچ نام برد تا بتواند گشتاور ۱۲۴ نیوتن‌ متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخاری سر پلوس ها به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شدند.

 

ایسیوهای بکار گرفته شده در پراید

ایسیوهای پراید

ایسیو ساژم s2000 : این ایسیو بر روی نسل قدیم پراید نصب و از جداول محدودی برای ریمپ داراست. اما با تجریه تحلیل درست داموس ها نتایج قابل قبولی از ریمپ این ایسیو می توان گرفت .

ایسیو valeo s2000 : این ایسیو هم خانواده ایسیو ساژم بوده و بهینه شده ایسیو ساژم می باشد . جداول نسبتا بیشتر و پاسخ گویی آن نسبت به ریمپ ایسیو بهتر می باشد .

ایسیو زیمنس : بعد از سال 1386 بر روی پراید نصب شده و از آن زمان با کالیبره های مختلف مورد استفاده قرار گرفته . جداول آدوانس جرقه و پاشش با اعمال فاکتور یاری دهنده ریمپ کار در ریمپ این ایسیو می باشد .

ایسیو ssat : هم خانواده ایسیو زیمنس می باشد و از لحاظ سخت فزاری ضعیف تر از ایسیو زیمنس می باشد . و ریمپ این ایسیو با زیمنس تقریبا یکسان می باشد.

ایسیو بوش 7.9.7 : در خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل تولید محدود, قطعات سیستم انژکتوری این سیستم گران تر و نایاب  تر است .

ایسیو بوش 7.4.11 : در خودروهای دو گانه سوز مورد استفاده قرار گرفته است .

ایسیو LZNF : یکی از بی کیفیت ترین ایسیو ها می باشد . همکارانی که در کار تعمیرات ایسیو می باشند , می دانند حتی لحیم بکار رفته شده در این ایسیو نیز بی کیفیت می باشد . ایرادات شایع در این ایسیو بسیار بالا و از مهمترین آنها می توان به کپ در دورهای پایین و پس زدن کمپرس در اگزوز در دو گانه سوز های کارگاهی اشاره کرد . که گاهی باعث خرابی انباره اگزوز می گردد .

 

 

با ریمپ خودرو پراید , می توان نقاط ضعف را بهبود بخشید . اصلاح استارت سرد ایسیوهای ساژم و والئو , رفع ناک و روشن شدن چراغ چک در ایسیو ساژم و والئو ,

بهبود کشش و شتاب کاملا محسوس در دوگانه سوزهای کارگاهی در حالت گاز , رفع مشکل روشن شدن چراغ چک پراید دوگانه سوز گارگاهی در حالت گاز و ثبت خطای سنسور اکسیژن در ایسیو

 

در ایسیوهای LZNF که دو گانه سوز کارگاهی می باشند . اکثرا با زدن کمپرس در اگزوز مواجه می شویم . که گاه باعث خرابی انباره اگزوز می شود . این مشکل برای اولین بار در استان در اتو تیونینگ رایان با برنامه ریزی دقیق و آداپته کردن ایسیو بر طرف می گردد. 

 

  • با ریمپ پراید در اتوتیونینگ رایان می توانید موارد زیر را ارتقا, بهبود , یا رفع اشکال نمایید.
  • افزایش و بهبود شتاب گیری با برنامه نویسی سطح بالا 
  • افزایش قدرت و گشتاور و کشش 
  • کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد بین به کار افتادن فن دور کند و دور تند
  • کاهش افت توان بر اثر کولر گیری
  • تطابق دادن کامل پراید , بخصوص پراید یورو 4 با بنزین موجود در ایران برای جلوگیری از ناک و احتراق ناقص
  • بهبود کارایی لامبدا سنسور
  • رفع ایراد خرابی پیاپی سنسور اکسیژن,روشن شدن چراغ چک,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری موتور
  • کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن 
  • رفع مشکل روشن شدن چراغ چک بر اثر خرابی کاتالیست
  • بالا بردن کاتاف در حد استاندارد جهت استفاده از گشتاور تولید شده توسط پیشرانه
  • تغییر کاتاف به SOFT CUT-OFF وHARD CUT-OFF(ایجاد کاتاف رگباری)
  • ایجاد بک فایر کاملا نرم افزاری بر روی ایسیوهای خانواده زیمنس
  • کاتاف اختصاصی ایسیو LZNF

 

جست و جو

تماس با ما

با ما تماس بگیرید و از مشاورین ما کمک بگیرید.
09143025097
همه روزه از ساعت 9.30 الی 20

ما را دنبال کنید