آریزو 5 بعد از مدل کراس اوور تیگو 5 دومین محصولی است که در بازار ایران حضور یافته و مدیران خودرو قصد دارد تا محصولات چری را به عنوان محصولاتی لوکس و کامل تر در مقایسه با ام وی ام به بازار معرفی کند.
طراحی بیرونی این خودرو شباهت بسیار زیادی به هیوندای اکسنت دارد ، اما در مقایسه با محصولاتی که در ایران تولید میشود و صد البته تنوع کم این محصولات زیبایی ظاهر این خودرو دلفریب و چشم نواز است.
در جهت افزایش قدرت موتور نسبت به موتور ۱.۵ شاهد افزایش نسبت تراکم تا مرز ۱۱ به ۱ هستیم.این راه حل هم اکنون توسط بزرگترین خودروسازان جهان هم اجرا می شود و بسیاری از موتورهای مُدرن فاقد توربو، نسبت تراکمی بیش از ۱۱ به ۱ دارند اما نتیجه امر نیاز این پیشرانه ها به بنزین سوپر و با اکتان بالاست.
به هرحال قدرت ۱۱۶ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۱ نیوتن متری، آریزو ۵ را در ردیف خودروهایی چون تندر ۹۰، پژو ۲۰۶ تیپ پنج، ساندرو و بسیاری خودروهای چینی قرار می دهد، بنابراین انتظار عملکردی نزدیک به خودروهای رقیب دور از ذهن نیست.
هرچند آریزو ۵ اساسا قدرت خود را در دور بالایی ارائه می دهد و بسیاری رانندگان اصولا عادت به رانندگی با دور موتور بالای ۴۰۰۰ RPM که محدوده تولید قدرت و گشتاور این موتور است، را ندارند و از طرف دیگر وزن آریزو ۵ نیز اندکی بیش از رقباست و به حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم می رسد.
بنابراین وضعیت شتاب گیری خودرو بسیار ضعیف است، هرچند شتاب صفر تا صد یا حداکثر سرعت رسمی توسط شرکت سازنده اعلام نشده است اما بر اساس اندازه گیری های ما در سطح دریا (شرایط استاندارد) ، صفر تا صد مدل اتوماتیک حدود ۱۷ ثانیه است.
نمونه دستی نیز برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت GPS که معادل ۱۱۰ کیلومتر در ساعت از روی سرعت سنج خودرو می شود، به زمانی در حدود ۱۵ ثانیه نیاز دارد.
بنابراین چری آریزو ۵ نه تنها خودرو سریعی نیست بلکه با هر خط کش و معیاری کاملا معمولی و حتی کُند احساس می شود.
البته این مشکل در میان خودروهای چینی که در سالهای اخیر به بازار معرفی شده اند کاملا شایع است و به هیچ عنوان محدود به آریزو ۵ نمی شود.
در نقطه مقابل چری آریزو ۵ یک مزیت فنی مهم نسبت به رقبا دارد که به مشخصات ایمنی و تجهیزات ایمنی تکمیلی آن مربوط می شود که به خصوص در مدل فول شش کیسه هوا و سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) و حتی سیستم جلوگیری از حرکت رو به عقب در شیب (برای مدل فول) را نیز شامل می شود.
از این رو شاسی و پلت فرم این خودرو اساسا ایمن تر از خودروهایی مانند برلیانس H330 یا دانگ فنگ H30 است که شرایط ایمنی ضعیفی دارند و متاسفانه برای عرضه گسترده در بازار کشورمان در نظر گرفته شده اند.
همانطور که پیشتر گفته شد موتور آریزو ۵ حداکثر قابلیت های خود را در دورهای بسیار بالا ارائه می دهد.
از این رو ضرایب سنگین دنده در رسیدن به چنین دورهای نقش مهمی ایفا می کنند، اما مهندسان چری در واقع مسائل اقتصادی و مصرف سوخت را اولویت خود قرار داده اند و ضرایب دنده های ۴ و ۵ را بسیار بسیار سبک در نظر گرفته اند.
به نوعی که در ارتفاع تبریز که منجر به افت توان نسبت به سطح دریا می شود، عملا رانندگی با دنده ۵ توجیهی ندارد، چرا که موتور در حالت دنده مُرده قرار می گیرد.
ضریب دنده ۴ هم چندان تعریفی ندارد و عملا در نقش اوور درایو عمل می کند، به عبارت دیگر، در صورت نیاز به سبقت گیری و شتاب گیری کاملا معمولی، بهتر است به سراغ دنده ۳ بروید که ضریب سنگین تری دارد.
اما فاصله این دنده هم تا دنده ۲ بسیار زیاد است، به نوعی که دور موتور ۶۵۰۰ در دنده ۲ عملا به حدود ۴۰۰۰ در دنده ۳ تبدیل می شود و این اختلاف زیاد انجام معکوس هایی از ۳ به ۲ را بسیار سخت می کند، چرا که فشار زیادی به موتور وارد می شود.
از طرف دیگر در زمان شتاب گیری نیز پس از رسیدن به ردلاین با دنده ۲ ، شاهد افت بسیار شدید دور موتور و خارج شدن از محدوده حداکثر توان هستیم که به سکته کردن خودرو در روند شتاب گیری منجر می شود.
این وضعیت به گونه ای بغرنج است که برای سبقت گرفتن در مسیرهای پر شیب با چری آریزو ۵، ناچار هستید تا بیشتر اوقات دنده ۲ خودرو را حفظ کنید و موتور در دقایق متمادی در دور های بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور فریاد می کشد.
در رانندگی اتوبانی نیز شرایط چندان بهتر نیست. مگر آنکه کاملا از خیر شتاب گیری و سبقت گیری بگذرید و بخواهید با دنده ۴ کروز کنید تا مصرف سوخت به حداقل خود کاهش یابد.
در مقابل نسخه اتوماتیک یک ضعف کاملا محسوس دارد که به کُندی حرکت در آغاز شتاب گیری مربوط می شود، در واقع گیربکس نسبت به هر فشار ناگهانی بر روی پدال گاز، واکنش ضعیفی دارد و این نقص ظاهرا به ایراد ذاتی گیربکس CVT مربوط می شود. چرا که در این سیستم، پولی ها به چند لحظه زمان برای تنظیم فاصله خود نیاز دارند و نمی توانند کاملا سریع و دقیق واکنش نشان دهند.
چنین مشکلی به هدر رفت زمانی در حدود ۲ ثانیه در ابتدای حرکت (شتاب گیری صفر تا صد) منجر می شود و در زمان نیاز به سبقت گیری نیز، پیش بینی دقیق واکنش گیربکس آسان نیست.
این سدان سایز متوسط چینی البته از نظر هندلینگ، دقت فرمان و کیفیت سواری در مواجه با جاده های زبر عملکرد درخشانی از خود نشان می دهد.
البته بخشی از هندلینگ خوب به دقت سامانه ESP چری آریزو ۵ مربوط می شود که می تواند کم فرمانی را بسیار سریع تشخیص داده و از تشدید آن جلوگیری کند.
طبیعتا در نسخه های غیر فول چری آریزو ۵ که ESP وجود ندارد، تمایل خودرو به کم فرمانی در پیچ های بزرگ و بیش فرمانی در مانورهای ناگهانی دور از ذهن نخواهد بود.
در مجموع آریزو ۵ خودرویی مناسب برای رانندگی آرام، قانون مدار و بدور از هیجان است، مشخصات موتور و گیربکس به نوعی است که اجازه پذیرش ریسک های عجیب و غریب برای سبقت گیری در جاده های دوبانده را نمی دهد.
مصرف سوخت چری آریزو ۵ به گونه ای است که نمونه اتوماتیک حدود ۱ الی ۲ لیتر در صد کیلومتر بیشتر از مدل دستی بنزین مصرف می کند. موردی که مستقیما از اتلاف توان گیربکس CVT و ناشی می شود.
با این حال در شرایط مختلف رانندگی مصرفی میانگینی بین ۶.۹ الی ۱۴.۰ لیتر در صد کیلومتر روی نمایشگر پشت آمپر نقش بسته بود که نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، کاملا معمولی به نظر می رسد.
- ریمپ آریزو شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
- افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا ایسیو
- افزایش قدرت و گشتاور و برنامه نویسی برای اعمال گشتاور در دورهای پایین
- کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی که در دورهای پایین بسیار آزار دهنده است
- کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
- کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
- تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
- بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا
- رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
- افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
- خاموش کردن چراغ چک بر اثر خطای میس فایر
ریمپ ایسیو آریزو کم هزینه ترین راه برای استفاده از خودرو در بهترین حالت ممکن میباشد.