حذف سنسور | آیا حذف حذف سنسور کار صحیحی است؟

چند سالی است با پیشرفت در زمینه ریمپ(بازنگری و بازنویسی نرم افزار ایسیو)در ایران،بحث حذف سنسور و کد خطا بسیار داغ گشته و در اینترنت و تبلیغات شرکتهای مختلف به آن بر می خوریم.

اما آیا حذف سنسور و کد خطا کار صحیحی است یا نه و اینکه به خودرو آسیبی در کوتاه مدت یا دراز مدت وارد میکند کمتر پرداخته شده است.

در این مقاله سعی شده تا به طور اجمالی به این مساله پرداخته شود.

ایسیو موتور 

ایسیو

 ایسیو یا واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل موتور (ECU) در حقیقت یک پردازشگر و یا یک میکروکنترلر است که اطلاعات لازم را از سنسورها ( مانند : دمای هوا ، دمای آب ، فشار هوا ، دور موتور و … ) دریافت کرده و پس از پردازش ، دستورات لازم را به عملگرها ( مانند : رله اصلی ، انژکتور ، کویل و انژکتور … ) صادر می کند .

هر چقدر اطلاعات دریافتی از سنسورها بیشتر باشد،عمل پردازش اطلاعات توسط ایسیو بیشتر و دقیق تر خواهد بود. 

این یعنی هرچقدر تعداد سنسورها بیشتر باشد،ایسیو اطلاعات بیشتری از شرایط کاری موتور ، شرایط و فشار جوی و دمای محیط و .....دریافت خواهد کرد.

و به طبع آن مقدار سوخت مناسب تر ، جرقه در زمان دقیق تر ، آگاهی از شرایط پر خطر برای خودرو را فراهم خواهد نمود.

با دانستن این پیش فرض که تعداد بیشتر سنسور یعنی گرفتن اطلاعات دقیق تر توسط ایسیو چرا اقدام به این کار می کنیم؟ چون با حذف هر سنسور عملا کارایی و دقت ایسیو را در پردازش اطلاعات پایین می آوریم.

برای درک مطلب اول بایستی به نحوه تعریف سنسورها در ایسیو بپردازیم.

چگونگی حذف سنسور و خارج کردن آن از چرخه کاری پیشرانه

نرم افزار ایسیو

فرض کنید شما دارای کیس،کیبورد، مانیتور،موس هستید.برای بکار گیری این قطعات نیاز به نرم افزار یا همان سیستم عامل دارید،تا بتوانید از سیستم استفاده نمایید.

در خودرو نیز عملکرد مشابه یک سیستم خانگی می باشد.

خودرو دارای پیشرانه و سیستم انژکتوری می باشد و برای کنترل این مجموئه نیاز به نرم افزار دارد. که تعمیرکاران به این نرم افزار دامپ ایسیو میگویند.

ایسیو موتور به واسطه این نرم افزار از نصب یا نصب نبودن قطعات ، اطلاع می یابد.

شرکتهای بزرگ مانند بوش ، زیمنس ، ماگنتی مارلی ، میتسوبیشی و غیره که در زمینه ساخت کنترل یونیت یا ایسیو فعالیت دارند،برای کاهش هزینه خود و خودرو سازان از یک سیاست واحد استفاده میکنند. 

پس از ساخت سخت افزار کنترل یونیت اقدام به نگارش نرم افزار برای یک نوع خودرو می نمایند.پس از تستهای مختلف و رضایت از عملکرد آن روی خودرو ، اقدام به عرضه آن میکنند. 

ولی در دنیایی که هر روز شاهد عرضه یک محصول جدید توسط خودرو سازان هستیم ، نمیتوان برای هر خودرو ایسیو مختص آنرا تولید کرد،چرا که علاوه بر زمان بر بودن هزینه بر نیز هست.

چاره کار این است که با استفاده از سخت افزار مشترک و تغییر در نرم افزار ایسیو هزینه تولید و زمان تولید را کاهش داد.

بطور مثال ایسیو زیمنس در تولیدات ایران خودرو و سایپا بکار گرفته شده است.

که به لحاظ سخت افزار کاملا مشابه هم بوده و تنها تفاوتشان در نرم افزار نگاشته شده می باشد و یا در بیشتر خودروهای چینی از ایسیو بوش ME7 استفاده شده که از لحاظ سخت افزاری مشابه و تنها تفاوت آنها در نرم افزار می باشد.

ایسیو زیمنس پراید

پردازشگر ایسیو بواسطه کدهای نگارش شده در دامپ متوجه بودن یا نبودن قطعات در سیستم میگردد.

در تمامی ایسیو ها ناحیه ای برای مورد ذکر شده وجود دارد که با کد قطعات سیستم معرفی شده اند.بطور مثال 01 در محور 4000 نرم افزار نشان دهنده بکار گرفته شدن سنسور اکسیژن در یک خودرو است حال اگر این 01 در محور 4000 تبدیل به 00 گردد این برای پردازشگر ایسیو بدین معناست که در این خودرو سنسور اکسیژن وجود ندارد.

بطور مثال میشود با همین کار خودروی یورو چهار با دو سنسور اکسیژن را به یورو 2 با یک سنسور اکسیژن تبدیل نمود و بالعکس

چرا حذف سنسور می کنیم؟و آیا این کار صحیح است؟

یک ریمپ کار خوب کسی است که علاوه بر دانش این کار صاحب تجربه در زمینه خودرویی نیز باشد و تشخیص دهد که اعمال تغیرات چگونه و به چه شکل برای خودرو مفید می باشد.

در خودروهای تولید داخل به دلیل استفاده نمودن از تکنولوژی قدیمی در خودروها و با اعمال تغییرات در سیستم پاشش و جرقه برای پاس کردن استانداردهای محیط زیست بوده اند.

نتیجه کار میشود پیکان با سیستم انژکتوری، روا ، آردی ، پراید ، پژو که با پیشرانه عصر قل قل میرزا خود را با تکنولوژی روز آرایش کرده اند.

حال پیشرانه ای که سیستم سوخت رسانی آن کاربراتوری بوده ،به یک باره تبدیل به سیستم انژکتوری شده و بدون انجام تست های لازم از صحت عملکرد تحویل مردم داده میشود و این یعنی ایرادهای بیشماری که قابل درمان نیست .

بطور مثال در خودروهای پراید یورو 4 با خرابی پیاپی سنسور میل سوپاپ مواجه میشویم  که قابل درمان نیست چرا که این ایراد مربوط به طراحی خودرو می باشد.

در این شرایط بهترین کار خارج کردن سنسور میل سوپاپ از چرخه کاری است.چرا که علاوه بر کاهش هزینه تعمییرات کار کرد پیشرانه نیز بهبود میابد.

در کل تا جایی که امکان دارد بایستی از حذف سنسور خودداری نمود،مگر مواردی مانند مثال بالا که قابل درمان نباشد.

برای حذف سنسور یا هر مقوله دیگری حتما به افراد خبره و خوشنام و صاحب تجربه مراجعه نمایید.

چرا که متاسفانه سازندگان عیب یاب خودرو یا همان دیاگ اقدام به اضافه نمودن این آپشن به دستگاه های تولیدی خود نموده اند، وافراد غیر متخصص وارد این عرصه گشته اند که بدون تجربه کافی اقدام به این عمل مینمایند که گاه باعث ایجاد خسارت سنگین به خودرو میگردد. راننده تاکسی را می شناسم که در مواقع بیکاری سر خط اقدام به ریمپ ایسیو یا حذف سنسور میکند یا دوست اگزوز سازی دیاگ زدن را رایگان و با مبلغ 50 هزار تومان ریمپ ایسیو میکند.عواقب مراجعه به مراکز غیر تخصصی مطمئنا متوجه مالک خودرو خواهد شد. هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

قبل از اقدام به حذف سنسور حتما با افراد مورد اطمینان مشورت نمایید.

 

 

 

 

 

جست و جو

تماس با ما

با ما تماس بگیرید و از مشاورین ما کمک بگیرید.
09143025097
همه روزه از ساعت 9.30 الی 20

ما را دنبال کنید