در موتورهای احتراق داخلی بنزینی،برای اشتعال مخلوط سوخت و هوا درون محفظه احتراق نیاز به جرقه می باشد.
هر چقدر قدرت جرقه و زمان جرقه بیشتر به همان اندازه مخلوط سوخت با هوا بهتر و کامل تر خواهد سوخت .
دلیل استفاده از وایر تقویتی چیست؟
در خودروهای انژکتوری کویل وظیفه تولید برق با ولتاژ بالا را بر عهده دارد.ولتاژ تولیدی در کویل در خودروهای امروزی حدود 13000 تا 16000 ولت می باشد.
اما به دلیل مقاومت در وایرها و و شمعها این ولتاژ در زمان جرقه در سر شمع ها به 2000 الی 3000 ولت کاهش می یابد.
برای استفاده از حداکثر ولتاژ تولیدی در کویل ، بایستی از هدر رفت و مقاومت های ایجاد شده در مسیر جلوگیری نمود.
وایرهای استاندارد و معمولی مقاومتی بین 1 تا 8 کیلو اهم دارند،اما وایرهای تقویتی با مقاومت صفر تقریبا کاملا هادی بوده و برق تولیدی کویل تماما به شمع ها انتقال می یابد.
مزایای استفاده از وایرهای تقویتی
در خودروهای دو گانه سوز به دلیل ضعیف بودن احتراق در حالت گاز هر گونه ضعف و ایراد در سیستم جرقه( کویل،وایر شمع)باعث بوجود آمدن ریپ در حالت شتاب گیری بخصوص در سر بالایی ها می گردد.
در صورت عدم رسیدگی به رفع عیب و با تشدید شدن ایراد کمپرس زود رس اتفاق می افتد.
که از علایم این حالت شنیدن صدای انفجار در هواکش و ترکیدن هواکش میباشد.
مالکان خودروهای دو گانه سوز میتوانند از این فرایند جلوگیری نمایند.
استفاده از شمع استاندارد و وایرهای تقویتی بهترین راهکار و کم هزینه ترین روش برای جلوگیری از ایراد ذکر شده می باشد.
خودروهای دو گانه سوز کارگاهی در حالت گاز با افت توان روبرو میشوند.برای از بین بردن این افت توان در حالت گاز با ریمپ اصولی و با استفاده از جداول IGN واستفاده از وایر و شمع تقویتی تا حدود زیادی میتوانید این مشکل را حل کنید.
تاثیر وایرهای تقویتی در خودروهای تقویت شده
در سالهای اخیر میل به استفاده از حداگثر توان خودرو در میان مالکان خودرو رو به گسترش می باشد. اولین و کم هزینه ترین روش ریمپ و بازنگری نرم افزار ایسیو می باشد.ولی نکته مهم در این اینجاست که ریمپ ایسیو تنها لذت سواری خودرو را در حالت استاندارد افزایش می دهد.البته پاسخ هر ایسیو نسبت به ریمپ متفاوت می باشد.
در کل شما فقط با ریمپ ایسیو نمیتوانید در سرعت های نهایی تفاوت خاصی را مشاهده نمایید.
برای به حداکثر رساندن توان استفاده از لوازم افتر مارکت الزامی می باشد.
شمع ریس و وایر تقویتی اولین قسمت برای بالا بردن توان می باشد.
نکته:در صورت استفاده از لوازم افتر مارکت ریمپ ایسیو باید تغییر یابد.تا بهترین نتیجه حاصل گردد.
تاثیر وایر تقویتی بر روی خودروهای استاندارد
در خودروهای استاندارد برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از ناک حاصل از سوخت نامناسب و بالا بردن عمر قطعات بخصوص کاتالیست خودرو استفاده از وایر تقویتی و شمع مناسب و استاندارد بسیار مفید می باشد.
معایب استفاده از وایر تقویتی
در صورت استفاده از وایر تقویتی بایستی از شمع استاندارد و مناسب استفاده کرد.
در صورت اسفاده از شمع غیر استاندارد ،چینی ، شمع با کار کرد زیاد و شمع های تقلبی خودرو با مشکلاتی مواجه خواهد شد.