طراحی ظاهری
خوب در این رده قیمتی توقع یک شاهکار در طراحی را نداریم، چرا که سایر محصولات این سطح از بازار نیز چندان دلربا نیستند. اما H220 حتی در میان همین رقبای ساده هم چهره چندان درخشانی ندارد و درمجموع نمره متوسطی بدست می آورد. در قسمت جلویی تک تک اجزاء، شکل و شمایل معمولی و قابل قبولی دارند اما وقتی آنها را در کنار یکدیگر قرار میدهیم با کمی ناهماهنگی روبرو میشویم. مثلاً چراغهای جلو زیادی از هم فاصله گرفته اند و زاویه تند و خطوط تیزشان با انحنای نرم جلوپنجره و سپر همخوانی پیدا نکرده؛ همچنین این دماغه مسطح و پَخ با بدنه تخم مرغی H220 چندان سازگار نیست. اما با گذر از این زاویه و رسیدن به قسمت کناری اوضاع بهبود می یابد چراکه خطوط جانبی بدنه، در کنار این آینه های اسپرت و رینگ های آلومینیومی طراوت نسبی را به این بخش از اتومبیل هدیه داده اند و در انتها نیز با یک H320 کوچک شده روبرو میشویم که همچون برادر بزرگش حال و هوای جوانی در سر دارد و نسبتاً هم جذاب از آب در آمده. خوب در یک جمع بندی کلی این اتومبیل نخواهد توانست مثل مدل H320 و یا ام وی ام 315 جدید، از عنصر زیبایی برای قانع کردن مشتریان استفاده نماید اما با توجه به قیمت، این شانس برای H220 وجود دارد که با پیرمردهای از رنگ و لعاب افتاده وطنی مقایسه شده و نظر افرادی که از قیافه های تکراری خسته شده اند را به خود جلب کند.
طراحی داخلی
با ورود به داخل کابین با طرحی نسبتاً فانتزی روبرو میشویم که برای یک هاچ بک ارزان قیمت قابل قبول است. ارگونومی کلی هم در سطح متوسطی قرار دارد و به غیر از محدودیت دید به اطراف و صندلی هایی که چندان عالی طراحی نشده اند، نمره ی قبولی را خواهد گرفت. اما ای کاش برلیانس در مورد کیفیت قطعات کابین خساست کمتری به خرج میداد و از متریال بهتری استفاده مینمود، چرا که حتی قبل از لمس قسمت های مختلف کابین نیز میتوان به خشکی و کیفیت پایین پلاستیک هایش پی برد. البته ما هم در این سطح قیمت توقع استفاده از چرم مرغوب و متریال لوکس را نداریم اما این میزان از خشکی نه تنها حس خوشایندی به سرنشینان نمیدهد بلکه داشبورد را در معرض خراشیدگی و به صدا افتان زود هنگام نیز قرار خواهد داد. البته ناگفته نماند که سایر اتومبیل های این رده نیز از این حیث، عملکرد افتخار آمیزی نداشته اند اما باز هم داشبورد اتومبیلی قدیمی مثل پژو 206 به غیر از بحث تکراری شدن حس بهتری به راننده و سرنشینان القا مینماید. ولی از حق نگذریم که شکل و شمایل غربیلک فرمان و نشانگرهای اسپرت پشت آمپر H220، از جذابیت مناسبی برخوردارند و قطعات کابین هم با دقت قابل قبولی در کنار هم مونتاژ شده اند. به تازگی هم خط مونتاژ این محصول به زیر مجموعه خوشنام تر سایپا یعنی پارس خودرو منتقل شده که خیلی ها معتقدند با توجه به سابقه بهتر این برند در مونتاژ اتومبیل های با کیفیت، این انتقال تاثیر مثبتی در کیفیت مونتاژ H220 خواهد داشت.
پیشرانه و سیستم انتقال قدرت
میتوانیم از موتور H220، به عنوان یک نکته مثبت در این خودرو یاد کنیم. البته تصور نکنید که منظور ما از نکته مثبت وجود یک هیولا در زیر کاپوت است! خیر؛ اما با توجه به اینکه این محصول با وجود قیمت ارزانتر و وزن کمتر نسبت به H320 از موتور یکسانی استفاده نموده پس میشود شرایط قدرت به وزن و قدرت به وجه پرداختی این مدل را برتر از برادر بزرگش دانست. این پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر قادر است در دور 5800 حدود 103اسب بخار را آزاد نموده و در 3800 دور بر دقیقه نیز 138 نیوتن متر گشتاور را تولید نماید. مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر به ازای صد کیلومتر (مدل دنده ای 6.4 لیتر) نیز برای یک اتومبیل اقتصادی حداقل در شرایط کشور ما راضی کننده میباشد. ضمناً برلیانس مورد تست به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (البته از نوع AMT) تجهیز شده که بر روی کاغذ به نسبت قیمت انتخاب جذابی به نظر میرسد اما متاسفانه در عمل اوضاع کمی متفاوت بود که در قسمت تجربه رانندگی بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد. همچنین میتوانید با قیمت کمتر نمونه 5 سرعته دستی این هاچ بک دیفرانسیل جلو را انتخب کنید که البته با این کار تعدادی از آپشن های جانبی را هم از دست خواهید داد.
ایرادات برلیانسH220
علیرغم ظاهر جوانپسندانه H220 رفتار اتومبیل بیشتر برای یک رانندگی کم هیجان و خانوادگی برنامه ریزی شده است .
در شروع حرکت کشش خودرو چندان خوب نیست و در سربالایی ها با یک حس تنبلی در استارت اولیه مواجه میشویم، همچنین با بالا رفتن دور موتور صدای تقریباً زیادی هم به داخل کابین نفوذ میکند .
عملکرد نا امید کننده گیربکس، لذت رانندگی با H220 را از بین برده است.
گیربکس AMT همانطور که از نامش معلوم است (Automated Manual Transmission) یک جعبه دنده دستی با قابلیت تعویض اتوماتیک میباشد. و این بدان معنیست که در این مدل بر خلاف مدل های اتوماتیک معمولی، بسیاری از قطعات مشابه با نمونه دنده ای هستند؛ با این تفاوت که در AMT، پردازشگر گیربکس (TCU) با همکاری پردازشگر مرکزی اتومبیل (ECU) و یک سری سنسور و الکتروموتور و.. به جای راننده عمل کلاچ، نیم کلاچ و تعویض دنده ها را انجام میدهند. انگار یک ربات هوشمند برای اتومبیل دنده ای خود استخدام کرده اید که کار تعویض دنده ها را او انجام دهد! از مزیت های همچین سیستمی میتوان به وزن سبک تر، هزینه تولید کمتر و سادگی تعمیرات اشاره کرد که همگی برای یک اتومبیل ارزان قیمت فاکتورهای مهمی به حساب می آیند. از همه اینها بهتر اینکه بدلیل نبود مبدل گشتاور در این نوع جعبه دنده (برخلاف مدل های اتوماتیک معمولی)، با پرت انرژی کمتری مواجه هستیم و توان موتور تقریباً مشابه با یک گیربکس دستی در مدار انتقال قرار میگیرد. خوب پس تا اینجای کار وجود همچین جعبه دنده ای برای اتومبیلهای ضعیف و ارزان، یک موهبت الهی محسوب میشود. اما ای کاش داستان به همین جا ختم میشد! متاسفانه دراین سیستم سرعت تعویض دنده ها به قدری کند است که در عمل بازدهی مناسبش را خنثی میکند. بدتر اینکه نافرمانی های گیربکس در کنار این کندی اعصاب خورد کن، لذت رانندگی را هم به شدت کاهش داده. انگار رباتی که چند خط قبل آن را هوشمند نامیدیم آنقدرها هم باهوش نیست و عملکرد یک راننده مبتدی را برایمان شبیه سازی میکند. حتی وقتی گیربکس را در حالت تعویض دستی قرار میدهیم باز هم اوضاع با حالت ایده آل فاصله دارد.
ایسیو نصب شده بر این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد . که ایسیویی بروز با جداول پر تعداد است. که نوید بخش یک ریمپ با بازدهی عالی است .
نکته قابل توجه در این خودرو اگر گیربکس اتو ماتیک باشد . بایستی تغییرات در جداول با احتیاط انجام گیرد . زیرا باعث بر آورد اشتباه برای تعویض دنده خواهد شد.
.
ریمپ برلیانسH220 شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا
افزایش قدرت و گشتاور
کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی که در دورهای پایین بسیار آزار دهنده است
کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا
رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
افزودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF(کاتاف رگباری)