طراحی ظاهری
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم محصولاتی دنا نیز همچون سمند , سورن و... روی پلتفرم قدیمی پژو 405طراحیشده است و این مسئله به این معناست که دنا ازلحاظ ابعاد تفاوت چندانی با خودروهای مذکور ندارد. در یک نگاه کلی به دنا، با یک سدان خانوادگی در سگمنت D مواجه هستیم که طراحی بهمراتب بروزتر و جسورانهتری نسبت به محصولات سابق ایرانخودرو دارد. گرچه طراحان دنا تمام سعی خود را برای ایجاد تفاوت در این محصول نسبت به خودرو مادر (سمند) داشتهاند، اما پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بیشتر از این تحمل این تغییرات را ندارد و علیرغم تمام تلاشهای تیم طراحی هنوز هم نقصهای اسکلتبندی سمند (همچون ستون A سمند که مانع دید کافی در جلو خودرو میشود) در دنا نیز به چشم میخورد.
در بخش جلویی دنا با چراغهایی مکعبی مواجه هستیم که در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و اسپرت این خودرو، نمایی جسورانه و جوانپسند را خلق کرده است. در بخش پشتی خودرو هم با یک طراحی منحصربهفرد مواجه هستیم که گرچه متفاوت و مدرن به نظر میرسد اما هیچ هماهنگی با بخش جلویی خودرو ندارد و این امر ممکن است برای برخی خریداران کمی دلسردکننده باشد. نمایی جانبی دنا کاملا یادآور طراحی قدیمی سمند است و جز دستگیره دربها و افزایش ناچیز حجم گلگیرها هیچ نکته خاصی در آن دیده نمیشود.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی دنا
در رابطه با طراحی بخش داخلی دنا میتوان گفت که گرچه مهندسین سعی در تغییر کامل این فضا داشتهاند، اما بهمحض قدم گذاشتن به داخل این خودرو با فضا آشنایی مانند آنچه در پژو پارس، سمند و سورن وجود دارد، مواجه میشوید که با توجه به پلتفرم مشترک این خودروها این موضوع چندان هم دور از انتظار نمیتواند باشد.صندلیهای به کار رفته در این خودرو از عرض نسبتا کمی برخوردار بوده و رویهای از جنس مخمل دارند؛ اما برخلاف رویه نرمین آنها، صندلیهای این اسب ایرانی بسیار خشک هستند که در زمان رانندگیهای طولانیمدت بشدت آزاردهنده خواهد بود. شرکت ایرانخودرو صندلیهای دنا را به امکاناتی همچون تنظیم برقی در ۶ جهت، تنظیم ارتفاع و زاویه پشتسریهای ردیف جلو و قابلیت نصب صندلی کودک مجهز کرده است که در سایر محصولات این کمپانی بسیار کمنظیر است.
داشبورد دنا را میتوان کاملا بروز و با ارگونومی مناسب دانست که در طراحی آن بهوضوح از داشبورد هیوندای سوناتا YF الهام گرفتهشده است. متأسفانه استفاده از پلاستیک نامرغوب و خشک بهعنوان مواد اولیه ساخت داشبورد چندان شایسته خودرویی در این بازه قیمتی به نظر نمیرسد و همچنین باعث میشود بعد از مدت اندکی، صداهایی از بخشهای مختلف آن به گوش برسد. ازلحاظ امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در رده قیمتی خود از امکانات متوسطی برخوردار است که ازجمله آنها میتوان به سیستم مولتیمدیا تصویری لمسی مجهز به رهیاب، سیستم عیبیابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم تهویه اتوماتیک، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل، چراغ نقشهخوان، ایموبیلایزر، هشداردهنده موانع عقب، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، ۲ کیسه هوا و... اشاره کرد.
مشخصات فنی
پیشرانههای نصبشده روی دنا از نوع EF7 است که نمونه آنها را قبلا روی سمند و سورن دیده بودیم. این پیشرانهها نسبت به پیشرانههایی همچون XU7 یا XUM که سایر محصولات ایران خودرو از آن بهره میبرند، نمونههای مدرنتری محسوب میشوند. پیشرانه EF7 به کار رفته در خودرو دنا در واقع ثمره همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است که از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) نیز بهره میبرد؛ استفاده از این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی تا سطح یورو ۴ شده است.
این موتور ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سیسی دارای قدرتی برابر ۱۱۵ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه این سدان ایرانی به وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود تا این سدان ۱۲۵۸ کیلوگرمی بتواند طی زمان ۱۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این رنج قیمت چندان مناسب به نظر نمیرسد. متأسفانه در بخش فنی، گیربکس این خودرو هماهنگی کافی با پیشرانه را ندارد و این امر در دورهای بالا بهوضوح حس میشود، همچنین یکی دیگر از مواردی که با افزایش دور پیشرانه باید با آن دستوپنجه نرم کنید صدای زوزه پیشرانه است که تا حد زیادی به داخل کابین منتقلشده و آزاردهنده است. از نقاط قوت دنا میتوان به ترمزهای دیسکی قدرتمند آن اشاره کرد که نسبت به سایر خودروهای همرده از عملکرد بهتری برخوردار بوده و به لطف استفاده از بوستر ترمز و سیستمهایی همچون ABS و EBD حس اطمینان بیشتری را به راننده منتقل خواهد کرد.
از جمله مشکلاتی که پس از خرید این خودرو باید با آن کنار بیایید سیستم تعلیق و فنربندی خشک آن است که ضرباتی زیادی را در طول مسیر رانندگی به کابین خودرو وارد میکند و ازآنجاییکه صندلیهای این خودرو هم بسیار خشک ساختهشدهاند این ضربات و تکانهای شدید بهوضوح حس میشوند و بسیار آزار دهنده هستند. مصرف سوخت ترکیبی دنا طبق ادعای شرکت ایران خودرو معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتراست، اما مانند اغلب آمارهای اعلام شده از سوی این شرکت، این عدد نیز چندان صحیح و دقیق نبوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، در عمل چیزی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است
ایسیوهای نصب شده بر روی دنا
ایسیو بوش ME7.4.9: این ایسیو پتانسیل بسیار بالایی برای ریمپ دارد . از نقاط منفی در این ایسیوها می توان به کپ شدید در اول حرکت , دمای بالای پیشرانه اشاره نمود که با ریمپ اصولی این موارد کاملا بر طرف می گردد.
ایسیو بوش ME 17 : این ایسیو یکی از بروز ترین ایسیوها می باشد . که با داشتن جداول پر تعداد می توان با بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق این جداول نتیجه بسیار خوبی از ریمپ ایسیو گرفت .
ایسیو EASY U : این ایسیو خوراک ریمپ می باشد . و خو درو بعد از ریمپ واقعا وحشی می شود . از ایرادات این ایسیو می توان به ایرادات سیستم برقی خودرو و خطاهای کاذب در این ایسیو و خرابی کوئیل اشاره نمود.
ایسیو زیمنس : این ایسیو ها با دریچه گاز سیمی عرضه می گردند . و به لحاظ ریمپ , از پیچدگی کمتری برخودارند .
ریمپ دنا , رفع ایرادات و بهینه کردن موارد زیر میباشد
افزایش کاملا محسوس در شتاب گیری و دورهای بالا , تمامی ایسیو ها با برنامه نویسی سطح بالا تحلیل دقیق جداول و داموسها
افزایش توان و گشتاور
رفع کپ دریچه گاز با خطی کردن عملکرد پدال و دریچه گاز
پایین آوردن دمای پیشرانه به صورت استاندارد که باعث بالا رفتن مصرف سوخت نگردد . کم کردن تلورانس دمای فن دور کند با دور تند
کاهش تاثیر کولر گیری بر توان خودرو
خارج کردن سنسور اکسیژن از چرخه کاری خودرو و رفع مشکل روشن شدن چراغ چک بر اثر خرابی کاتالیست
افزایش کاتاف به صورت استاندارد برای دستیابی به گشتاور بیشتر
اضافه نمودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF ;H (کاتاف رگباری)
بهبود حداکثری لامبدا
بهبود عملکرد CVVT یا زاویه متغیر سوپاپها
اضافه نمودن آپشن لانچ کنترل
اضافه نمودن آپشن پاپ اند بنگ به صورت کاملا نرم افزاری