سمندLX یکی از اعضای کوچک خانواده بزرگ سمند است که در سال ۱۳۸۳ توسط ایران خودرو طراحی و به بازار عرضه شد. سمندLX که به نوعی نمونه فیسلیفت سمند معمولی یا همان سمندX7 محسوب میشود، نسبت به گذشته تغییرات جزئی را در بخش طراحی ظاهری و امکانات رفاهی تجربه کرده است.
سمند معمولی (X7) اولین بار در سال ۱۳۸۱ و به عنوان خودرو ملی در سبد محصولات شرکت ایران خودرو قرار گرفت. این خودرو به لطف مهندسین شرکت ایران خودرو تاکنون به پیشرانههای متفاوتی مجهز شده و در تیپها و مدلهای بسیار متنوعی به بازار عرضه شده است که از جمله آنها میتوان به سمندEF7، سمندSE، سمند سورن، سمند سورن توربو و... اشاره کرد.
مطمئنا همانطور که میدانید تمامی مدلهای نام برده شده از خاندان سمند، بر روی پلتفرم مشترکی شکل گرفتهاند که در واقع همان پلتفرم کهنسال پژو ۴۰۵ است. عده بسیاری عقیده دارند که سمند ال ایکس خودرو قابل اطمینان و کم استهلاکی محسوب میشود و عدهای دیگر آن را خودرویی بسیار پرخرج و بی کیفیت میدانند.
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ سیسی به کار رفته در سمند LX که با کد XU7JP/L3 شناخته میشود، از استهلاک و مصرف بسیار بالایی برخوردار است. این پیشرانه به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر ۹.۵ لیتر سوخت مصرف مینماید که برای یک سدان شهری عدد بسیار بالایی محسوب میشود. این مشکل زمانی به اوج خود میرسد که قصد داشته باشید با خودرو ملی خود در ترافیکهای شهری رانندگی کنید؛ مطمئنا در چنین مواقعی مصرف خودرو شما به عدد ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد رسید.
ایسیوهای نصب شده بر روی سمندLX معمولی
ایسیو SL96 :این ایسیو قابلیت تنظیم سوخت توسط دیاگ را داراست .
ایسیو ساژمS2000 : این ایسیو به لحاظ ساختار قدیمی و جداول نسبتا کمی دارد . و استاندارد یورو 2 داراست . این ایسیو در عین سادگی و جداول محدود قابلیت خوبی برای ریمپ دارد.
ایسیو والئوS2000 : این ایسیو هم خانواده ایسیو ساژم S2000 بوده و اندکی بهینه شده است و تعداد جداول بیشتری نسبت به ایسیو S2000 ساژم دارد. تفاوت اصلی در نحوه کار فن می باشد . که در والئو مستقیما شروع و پایان کار فن از طریق ایسیو
انجام می شود . . یونیت فن حذف شده است .
ایسیو زیمنس :از سال 1386 به بعد ازایسیو زیمنس در خودرو سمند استفاده شده است . این ایسیو بروزتر و دارای جداول بیشتری نسبت به ایسیو های قبلی دارد .
ایسیو SSAT : ایسیو اسست همخانواده زیمنس می باشد .ایسیو اسست از کیفیت سخت افزاری پایین تری نصبت به زیمنس بهره می برد .
ایرادات سمندLX معمولی
یکی از ایرادهای سمند وزن زیاد این خودرو نصبت به پژو 405 و پارس می باشد .
که باعث شتاب اولیه کم می شود . ولی همین وزن زیاد باعث چسبندگی زیاد خودرو وتعادل بیشتر آن در سر پیچها می گردد.
مصرف سوخت بالا و کشش پایین در مسافرت های درون شهری آزار دهنده می باشد.
اصطحلاک قطعات بدنه نیز یکی از مشکلات این خودرو است.
دمای پیشرانه بالاست.
محاسن سمند ال ایکس
شتاب ثانویه این خودرو مطلوب بوده و گاهی به سرعتهای خیره کننده بالای 200 کیلومتر دست می یابد .
این خودرو خوراک بزرگ راه هاست . و لذت رانندگی آن به دلیل چسبندگی بیشتر
در خارج از شهر مطلوب می باشد .
- مواردی که می توانید با ریمپ در اتوتیونینگ رایان ارتقا, بهبود , یا رفع اشکال نمایید.
- افزایش و بهبود شتاب گیری با برنامه نویسی سطح بالا
- افزایش قدرت و گشتاور و کشش
- کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد بین به کار افتادن فن دور کند و دور تند
- کاهش افت توان بر اثر کولر گیری
- تطابق دادن کامل سمندLX , بخصوص سمند یورو 4 با بنزین موجود در ایران برای جلوگیری از ناک و احتراق ناقص
- بهبود کارایی لامبدا سنسور
- رفع ایراد خرابی پیاپی سنسور اکسیژن,روشن شدن چراغ چک,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری موتور
- کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن
- رفع مشکل روشن شدن چراغ چک بر اثر خرابی کاتالیست
- بالا بردن کاتاف در حد استاندارد جهت استفاده از گشتاور تولید شده توسط پیشرانه
- تغییر کاتاف به SOFT CUT-OFF وHARD CUT-OFF(ایجاد کاتاف رگباری)
- ایجاد بک فایر کاملا نرم افزاری بر روی ایسیوهای خانواده زیمنس