کمپانی چری در طی سالهای گذشته با هدف افزایش کارایی، کیفیت و زیبایی محصولات خود، به تقلید از شرکتهای کرهای طراحان و مهندسان درجهیک اروپایی (جیمز هوپ، کلاوس بادن هاوس و هاکان ساراکوقلو و...) را استخدام نموده و مسئولیت طراحی محصولات لوکس خود را به عهده چنین افرادی سپرد. تیگو ۵ نیز یکی از محصولاتی است که تحت نظارت مستقیم این مهندسان برجسته، طراحی و تولیدشده است از همینرو نمای ظاهری و داخلی آن تفاوت بسیاری با تولیدات اسبق این کمپانی دارد. متأسفانه علیرغم تمامی جذابیتهای تیگو ۵، نقصهایی نیز در طراحی این خودرو به چشم میخورد که باعث شد در ابتدای سال ۱۳۹۷ کمپانی چری نمونه فیسلیفت شده این خودرو را همزمان با بازارهای جهانی به بازار ایران وارد کند. نمونه فیسلیفت تیگو ۵ تغییرات زیادی را در بخشهای طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تجربه کرده است که کمی زیباتر و با ابهتتر از گذشته به نظر میرسد.
نمای جلویی این خودرو نسبت به گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است؛ غالب کلی چراغهای جلو تغییری نداشته اما گرافیک آنها کاملا بهروزرسانی شده و یک نوار LED مارپیچ نیز در مرکز آن قرار دادهشده است. فضای خالی باریکی که در بالای چراغهای جلو قرار داشت، اکنون به لطف یک نوار کرومی پوشیده شده و جذابیت نمای جلویی خودرو را دوچندان کرده است. سپر جلو کاملا موردبازنگری قرارگرفته و اکنون کمی حجیمتر از قبل به نظر میرسد، همچنین در پایین سپر علاوه بر مهشکنهای کرومی جدید، یک نوار دیلایت نیز قرار دادهشده که چهره مدرنتری را برای این کراساوور چینی خلق کرده است. در بخش جانبی تیگو ۵، خطوط فراوانی بر روی درها و گلگیرها به چشم میخورند، اما نسبت به گذشته تغییر چشمگیری نداشته و شرکت چری تنها به ایجاد تغییر در نوار کرومی پایین دربها اکتفا نموده است. گرافیک چراغهای عقبی تیگو ۵ بهکلی تغییر کرده و یک نوار کرومی نیز مابین آنها قرار داده شده است. همانند آنچه در بخش جلویی نیز شاهد بودیم، حجم سپر عقب نیز افزایشیافته است که باعث شده سر اگزوزهای کرومی تیگو ۵، درون سپر مخفی شوند؛ همچنین یک نوار کروی در مرکز سپر قرار دادهشده که زیبایی و هماهنگی این بخش را با سایر اجزای خودرو دوچندان نموده است. در یک نگاه کلی باید گفت که شرکت چری در فیسلیفت تیگو ۵ سعی داشته با صرف کمترین هزینه، از طراحی ساده اولیه فاصله بگیرد تا بتواند به محصولی مدرنتر و جذابتر از قبل دست یابد.
نسخه اولیه چری تیگو ۵ با یک گیربکس ۷ سرعته CVT اتوماتیک در ۳ تیپ Luxury ،Excellent و Comfortable به بازار داخلی عرضه میگشت، اما در حال حاضر چری تیگو ۵ نیوفیس در دو نسخه فول آپشن اکسلنت (Excellent) و لاکچری اسپرت (Luxury Sport) در حال تولید است که هر دو آنها از تجهیزاتی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد لاستیکهای TPMS، سنسور پارک عقب، سانروف، کروز کنترل، تنظیم ۶ جهته صندلیهای جلو به همراه گرمکن، آینههای جانبی تاشونده برقی، کامپیوتر سفری و صفحهنمایش ۸ اینچی سود میبرند؛ البته همانطور که انتظار میرود نسخه فول آپشن (Excellent) به امکاناتی ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پایه مجهز شده است.
ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۷ شرکت چری یک مدل جدید از تیگو ۵ نیوفیس را نیز معرفی کرد که علاوه بر امکانات نامبرده در بالا، به قابلیتهایی همچون سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه قابل تنظیم از روی صفحه نمایشگر، مانیتور ۱۰ اینچی عمودی، سنسور پارک جلو برای کمک به پارک خودرو، تریم دو رنگ کابین (مشابه صندلیهای تیگو 7)، GPS و چراغ خوشامدگویی لوگو لایت زیر دربها مجهز شده است.
تمامی مدلها و تیپهای چری تیگو ۵ از پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم دقیق ۱۹۷۱ سیسی بهره میبرند که به تکنولوژی اختصاصی Dual VVT مجهز شدهاند. طبق ادعای شرکت چری تکنولوژی DVVT امکان کارکرد سوپاپها را با زمانبندی متغیر فراهم میکند و درنهایت باعث افزایش کارایی، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت در این خودرو میشود. پیشرانه تیگو ۵ که کد SQR484F به آن اختصاص دادهشده توان تولید ۱۳۹ اسببخار قدرت و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد و بهطور رسمی میتواند این خودرو را در عرض ۱۳ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. برای انتقال نیروی تولیدشده پیشرانه تیگو ۵ به چرخهای جلو از یک گیربکس ۷ سرعته CVT استفادهشده است که ظاهرا تسمه انتقال قدرت موجود در محورهای مخروطی شکل آن کیفیت بالایی داشته و توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساختهشده است.
طبق ادعای شرکت چری، تغییرات اعمالشده در برنامه ECU تیگو ۵ نیوفیس، باعث شده پیشرانه و گیربکس این خودرو از عملکرد دقیقتر و سریعتری نسبت به گذشته برخوردار باشند؛ متأسفانه برخلاف آنچه انتظار میرود، چالاکی نمونههای نیوفیس تیگو ۵، نسبت به گذشته تغییر چشمگیری نداشته و به جرات میتوان گفت پیشرانه این خودرو همچنان از بازدهی بسیار کمی برخوردار است و بههیچوجه شتاب رضایت بخشی ندارد! در طول مدت رانندگی با تیگو ۵، بارها شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو را اندازهگیری کردیم اما ۱۴.۵ ثانیه بهترین عددی بود که موفق به ثبت آن شدیم. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در واقعیت ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با مصرف ترکیبی رقبایی نظیر جک S5 و هایما S5 (در حدود ۸ لیتر) کمی زیاد به نظر میرسد.
ایسیو تیگو 5 از نوع بوش ME17 می باشد ،که ایسیویی بروز با جداول متعدد که با تحلیل درست جداول می توان به نتایج مطلوبی با ریمپ ایسیو دست یافت.
- ریمپ تیگو 5 شامل بهبود رفع ایراد و ارتقا در موارد زیر می باشد
- افزایش محسوس شتاب در شتاب گیری اولیه و ثانویه با برنامه نویسی سطح بالا
- افزایش قدرت و گشتاور با ریمپ تیگو 5
- کاهش و رفع کامل کپ دریچه گاز برقی در دورهای پایین و میانی
- کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد در شروع به کار فن دور کند و دور تند
- کاهش تاثیر کولر گیری بر افت توان و قدرت پیشرانه
- تطابق دادن با بنزین و سوخت مصرفی در ایران برای بالا رفتن عمر مفید کاتالیست
- بهبود حداکثری در عملکرد لامبدا
- رفع ایراد سوختن پیاپی سنسور اکسیژن,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری ,کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن برای رفع مشکل کاتالیست
- افزایش کاتاف در حد استاندارد برای بهره گیری از حداکثر گشتاور
- افزودن آپشن HARD CUT-OFF و SOFT CUT-OFF(کاتاف رگباری)
- افزودن آپشن لانچ کنترل به صورت نرم افزاری با ریمپ تیگو 5
- حذف محدودیت سرعت (ماکزیمم سرعت تیگو 5 صد و هفتاد کیلو متر می باشد )
- بهینه کردن عملکرد گیربکس