میس فایر یا خطای احتراق ناقص چیست؟
شما زمانی متوجه ایراد احتراق ناقص در یک یا چند سیلندر می گردید ، که چراغ چک خودرو به حالت چشمک زن در آمده و خودرو 3 کار میکند.
در بعضی موارد با روشن و خاموش کردن خودرو ایراد سه کار کردن حل شده و چراغ چک روشن می ماند.
اگر مورد حاد باشد با روشن خاموش کردن خودرو مشکل کماکان باقی خواهد ماند.
یکی از مواردی که کمتر از دو مورد ذکر شده پیش می آید ولی باعث آزار راننده و تعمیرکار میگردد ایراد miss fire در دور موتورهایی خاص ایجاد میگردد.
بطور مثال با خودرو در حال رانندگی هستید ، با گرم تر شدن خودرو و فقط در دوری خاص به فرض 2500rpm چراغ چک روشن شده و خودرو سه کار میکند.
اگر دور موتور را پایین تر یا بالاتر از این دور نگه داریم این مشکل پیش نخواهد آمد.
استراتژی دفیا DEPHIA چیست؟
يكي از وظايف اصلي ECU موتور تشخيص دقيق زمان پاشش انژكتورها مي باشد
يعني انژكتور آن سيلندري پاشش سوخت را انجام دهد كه سوپاپ هواي آن در حال باز شدن مي باشد(شروع سيكل تنفس).
براي تامين و كنترل جداگانه انژكتورها ECU موتور بايد وضعيت سيلندر شماره يك را تشخيص دهد.(تشخيص فاز كامل شدن تراكم).
سيگنال مورد استفاده سيگنال منطقي است و PHASE ناميده مي شود.
همزمان با ايجاد ولتاژهاي خروجي كويل جرقه مشترك در سيلندرهاي 1 و 4 توليد مي شود. در زمان احتراق يكي از سيلندرها در مرحله تراكم و ديگري در مرحله تخليه مي باشد.
فشار در محفظه احتراق متفاوت است بنابراين ولتاژ لازم جهت ايجاد قوس الكتريكي در مرحله تراكم بسيار بالاست.
اين سيگنال توسط پايه 3 كويل دوبل براي ECU ارسال مي گردد. اين اطلاعات زمان دقيق پاشش سوخت براي سيلندر كه در شروع فاز تنفس است را در اختيار ECU قرار مي دهد.
در صورتي كه خودرو داراي سنسور موقعيت ميل سوپاپ باشد نيازي به استفاده از منطق DEPHIA براي تشخيص نوبت پاشش انژكتورها نمي باشد.
دلایل ایراد MISFIRE چیست؟
به هر دلیلی ایسیو خودرو متوجه ایراد در نحوه احتراق در یک یا چند سیلندر گردد . برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به پیشرانه خودرو پاشش انژکتور مربوط به آن سیلندر را قطع خواهد نمود.
یکی از شایع ترین عوامل ایراد در سیستم احتراق می باشد. خرابی یا استفاده از شمع تقلبی یا غیر استاندارد،خرابی کوئل، خرابی وایرینگ
دومین ایراد مربوط به روغن موتور مورد استفاده در خودرو است. (قیمت بالای روغن موتور باعث شده دارندگان خودرو از روغن موتوری به غیر از روغن توصیه شده توسط سازنده روی بیاورند)
ایراد در خود پیشرانه اعم از پر نشدن کامل تایپیتها،از دست دادن آبندی سوپاپها، ایراد در گاید سوپاپ و ....
استفاده از بنزین با اکتان پایین
چگونه این مشکل را حل کنیم؟
متاسفانه در ایران به دلیل قیمت بالای روغن موتور و قطعات اصلی و بنزین بی کیفیت و عمر بالای خودروها گاهی با وجود رعایت تمامی موارد این مشکل باقی و یا بعد از مدتی بروز مینماید.
مواردی که مربوط به سیستم احتراق بوده پس از عیب یابی بایستی رفع گردد.
اگر مواردی که مربوط به پیشرانه یا روغن موتور یا سوخت مصرفیست . به دلیل نبود و هزینه گزاف قابل رفع نباشد،اتوتیونینگ رایان به صورت کاملا اختصاصی در استان به صورت نرم افزاری و بدون نیاز به تعویض هیچ گونه قطعه ای با ضمانت این مشکل را برای همیشه برای شما حل خواهد نمود.
حل MISFIRE خودروهای چینی با ایسیو ME17 برای اولین بار و به صورت کاملا اختصاصی در اتو تیونینگ رایان قابل انجام می باشد.