میس فایر یا خطای احتراق ناقص چیست؟
شما زمانی متوجه ایراد احتراق ناقص در یک یا چند سیلندر می گردید ، که چراغ چک خودرو به حالت چشمک زن در آمده و خودرو 3 کار میکند.
در بعضی موارد با روشن و خاموش کردن خودرو ایراد سه کار کردن حل شده و چراغ چک روشن می ماند.
اگر مورد حاد باشد با روشن خاموش کردن خودرو مشکل کماکان باقی خواهد ماند.
یکی از مواردی که کمتر از دو مورد ذکر شده پیش می آید ولی باعث آزار راننده و تعمیرکار میگردد ایراد miss fire در دور موتورهایی خاص ایجاد میگردد.
بطور مثال با خودرو در حال رانندگی هستید ، با گرم تر شدن خودرو و فقط در دوری خاص به فرض 2500rpm چراغ چک روشن شده و خودرو سه کار میکند.
اگر دور موتور را پایین تر یا بالاتر از این دور نگه داریم این مشکل پیش نخواهد آمد.
استراتژی دفیا DEPHIA چیست؟
يكي از وظايف اصلي ECU موتور تشخيص دقيق زمان پاشش انژكتورها مي باشد
يعني انژكتور آن سيلندري پاشش سوخت را انجام دهد كه سوپاپ هواي آن در حال باز شدن مي باشد(شروع سيكل تنفس).
براي تامين و كنترل جداگانه انژكتورها ECU موتور بايد وضعيت سيلندر شماره يك را تشخيص دهد.(تشخيص فاز كامل شدن تراكم).
سيگنال مورد استفاده سيگنال منطقي است و PHASE ناميده مي شود.
همزمان با ايجاد ولتاژهاي خروجي كويل جرقه مشترك در سيلندرهاي 1 و 4 توليد مي شود. در زمان احتراق يكي از سيلندرها در مرحله تراكم و ديگري در مرحله تخليه مي باشد.
فشار در محفظه احتراق متفاوت است بنابراين ولتاژ لازم جهت ايجاد قوس الكتريكي در مرحله تراكم بسيار بالاست.
اين سيگنال توسط پايه 3 كويل دوبل براي ECU ارسال مي گردد. اين اطلاعات زمان دقيق پاشش سوخت براي سيلندر كه در شروع فاز تنفس است را در اختيار ECU قرار مي دهد.
در صورتي كه خودرو داراي سنسور موقعيت ميل سوپاپ باشد نيازي به استفاده از منطق DEPHIA براي تشخيص نوبت پاشش انژكتورها نمي باشد.
دلایل ایراد MISFIRE چیست؟
به هر دلیلی ایسیو خودرو متوجه ایراد در نحوه احتراق در یک یا چند سیلندر گردد . برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به پیشرانه خودرو پاشش انژکتور مربوط به آن سیلندر را قطع خواهد نمود.
یکی از شایع ترین عوامل ایراد در سیستم احتراق می باشد. خرابی یا استفاده از شمع تقلبی یا غیر استاندارد،خرابی کوئل، خرابی وایرینگ
دومین ایراد مربوط به روغن موتور مورد استفاده در خودرو است. (قیمت بالای روغن موتور باعث شده دارندگان خودرو از روغن موتوری به غیر از روغن توصیه شده توسط سازنده روی بیاورند)
ایراد در خود پیشرانه اعم از پر نشدن کامل تایپیتها،از دست دادن آبندی سوپاپها، ایراد در گاید سوپاپ و ....
استفاده از بنزین با اکتان پایین
در بعضی مواقع پس از تعمیر موتور یا سرسیلندر بدلیل اختلاف اندک کمپرس بین سیلندرها این مشکل MISFIRE پدید می آید.
که برای بر طرف کردن آن علاوه بر صرف هزینه و وقت امکان بازگشت دوباره ایراد نیز هست.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟
دارندگان خودرو در مواجه با روشن شدن چراغ چک ، به تعمیرکارمراجعه نموده و همکاران پس از دیاگ زدن و پاک کردن خطای MISFIRE ذخیه شده در ایسیو اقدام به عیب یابی میکنند.
روشن شدن چراغ چک و سه کار کردن در استارت اولیه (صبح ها):این ایراد بیشتر بر اثر روغن موتور نامناسب و ایراد در تایپیتها و سیستم مکانیکی پیشرانه بوجود می آید.
روشن شدن چراغ چک و سه کار کردن در حالت گرم:در اکثر مواقع ایراد در سیستم جرقه باعث MISFIRE در حالت گرم می گردد.
در اکثر مواقع دارندگان خودرو با رعایت تمامی موارد و سرویس های به موقع همچنان با این مشکل مواجه می شوند.پس راهکار چیست؟
در مرکز ریمپ ایسیو رایان با ریمپ اختصاصی ایسیو ما شما را برای همیشه از شر این مشکل خلاص میکنیم.
چه ایسیوهایی قابلیت ریمپ رفع ایراد MISFIRE را دارند:
- بوش 7.4.5 : این ایسیو بر روی خودرو 206 و 405 با پیشرانه TU5نصب شده است.
- بوش 7.4.4.: این ایسیو بر روی خودرو 206 با پیشرانه TU5 نصب شده است.
- بوش 7.4.9 : این ایسیو بر روی سمند ، سورن ، دنا ، دنا پلاس توربو ، سورن توربو، با پیشرانه EF7 نصب گردیده است.
- بوش 7.9.7 : این ایسیو بر روی خودروی پراید نصب گردیده است.
- ایسیو EASY U و EZU : این نوع کنترل یونیت در سالهای اخیر بر روی محصولات سایپا و ایران خودرو به کار گرفته شده است.
- ایسیو زیمنس : تمامی ایسیو ها ی زیمنس به کار رفته در خودروهای ایرانی
- ایسیو بوش ME17 : این ایسیو بر روی خودروهای 206،207،سمند،دنا و... نصب شده است.
اگر بر روی خودرو شما نیز هر یک از ایسیوهای ذکر شده نصب گردیده است و ایراد میس فایر دارد،کافیست با یک با مراجعه به ما برای همیشه از شر این مشکل رها شوید.
در مرکز ریمپ رایان پس از عیب یابی دقیق و تخصصی با ریمپ ایسیو این ایراد برای همیشه حل خواهد گردید.(با ضمانت)