در این مقاله سعی داریم در مورد 206 و ایسیوهای به کار رفته در آن و معایب مختص مدلهای مختلف 206 بپردازیم.
ایسیو ساژم و والئو به کار رفته در 206 تیپ دو فرانسه
- مهم ترین و عمده ترین ایراد شایع در این ایسیو ها عبارتند از
کپ کردن شدید در دورهای پایین بخصوص هنگام دور زدن ، این نوع کپ همیشگی نبوده و گاهی رخ میدهد و در دیاگ هیچ کد خطایی مشاهده نمی گردد.
عمده ترین دلیل بوجود آمدن آن صحیح کار نکردن سنسور مپ و دفرمه شدن دریچه گاز،عدم پاشش صحیح سوخت پاشها میباشد.
گاهی نیز این مشکل همراه با نوسان دور بعد از استارت در حالت سرد که دور موتور با نوسان همراه است میباشد.که علت آن ورود هوای اضافه به موتور میباشد.
عدم کارکرد صحیح سنسور اکسیژن نیز باعث کپ شدید در دورهای پایین و میانی و بالا رفتن مصرف سوخت می گردد.
ایسیو والئو J34 بکار گرفته شده در 206 تیپ2 با پیشرانه TU3
ایسیو والئو J34 بین سالهای 1386 تا 1391 در 206 تیپ 2 بکار گرفته شده است.
مشخصه این ایسیو استفاده از دیچه گاز برقی میباشد.
این نوع 206 در دو نوع یورو4 و یورو 2 می باشد،که به راحتی بواسطه برنامه ریزی ایسیو قابل تبدیل به یکدیگر میباشند.بطور مثال :شما می توانید با اضافه نمودن سنسور اکسیژن دوم و تغییر برنامه و نرم افزار ایسیو 206 خود را از یورو 2 به یورو4 تغییر دهید.
این کار باعث دقت بیشتر سوخت پاشها و بالا رفتن برآورد سوخت در خواستی توسط سنسور اکسیژن ها و به طبع آن پایین آمدن مصرف سوخت و آلایندگی کمتر خواهیم بود.
به دلیل حجم موتور پایین و استفاده از دریچه گاز برقی . قدیمی بودن ایسیو و نرم افزار مورد استفاده در آن شاهد ، پایین بودن کشش خودرو بخصوص در سربالایی ها ، شتاب گیری کند در حالت شروع به حرکت، تاخیر دریچه گاز خواهیم بود.
بطور مثال اکثر مراجعه کنندگان برای ریمپ این نوع ایسیو مشکل خود را این گونه عنوان میکنند که پراید خیلی راحت از من سبقت میگیره و من هرچه قدر به ماشین گاز میدم نمیتونم بگیرمش.
موارد ذکر شده با ریمپ اصولی تا حدود زیادی برطرف ،و عملکرد خودرو بهبود می یابد.
مهم ترین ایراد این نوع ایسیو استارت سرد می باشد.
در فصول سرما خودرو تک استارت روشن نمیگردد و با وجود اصلاحیه خودرو ساز برای اصلاح استارت حالت سرد که بایستی بر روی خودرو دانلود گردد کماکان مشکل باقیست.
با ریمپ ایسیو و اصلاح جدول استارت سرد(بازنویسی)،استفاده از اکتان بوست با کیفیت،استفاده از شمع موتور استانداردو باکیفیت میتوان این مشکل را نیز حل نمود.
ایسیو ME7.4.4 و ME7.4.5 بکار رفته در 206 تیپ5 با پیشرانه TU5
شرکت خودرو سازی ایران خودرو از سال ۸۳ تا ۹۱ از این ایسیو بر روی ۲۰۶ های تیپ ۵ و بعضاً روی ۲۰۶ های تیپ ۶ ، ۲۰۶ های تیپ ۴ (خیلی کم نصب شد) زیرا ۲۰۶ تیپ ۴ در ایران زیاد تولید نشد.
ایسیو بوش ME7.4.4 علاوه بر ایران در خیلی از کشورهای دیگر هم برای کنترل موتور TU5 نصب و مورد استفاده قرار گرفت.به عنوان مثال در کشور برزیل ، افریقای جنوبی ، مجارستان ، اسپانیا ، فرانسه و همچنین کشور المان مورد استفاده قرار گرفته است . قابل ذکر است که تمامی کشورهایی که ۲۰۶ را تولید کردند شرکت پژو این ایسیو را بر روی این خودرو ها نصب کرده است.
ایراد خاصی که مختص این ایسیو باشد ، به دلیل استاندارد بودن آن مشاهده نشده اما برای بالا تر بردن راندمان خودرو می توانید از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب ، شمع استاندارد، اکتان بوست استفاده نمایید.
ایسیو بوش 7.4.5 ME بکار رفته در 206 تیپ 5 و 6 با پیشرانه TU5
ایسیو بوش ME7.4.5 از سال 1385 تا 1392 بر روی 206 TU5 نصب گردیده است. در دو نوع می باشد، دریچه گاز پلاستیکی و دریچه گاز فلزی
ایراد شایع در دریچه گاز پلاستیکی نوسان دور موتور در حالت دور آرام می باشد.
یکی دیگر از ایرادهای شایع در 206 با ایسیو ME7.4.5 میتوان به استارت سرد اشاره نمود،که در فصول سرما ملموس تر می باشد.
اکثر وقتی صبح می خواهیم خودرو را روشن کنیم ،تک استارت روشن نشده و پس از روشن شدن خودرو 3 کار میکند.
پس از روشن و خاموش کردن خودرو ،کار کرد پیشرانه اصلاح شده اما چراغ چک روشن می ماند.
با بررسی خطاها در دیاگ با خطای میس فایر مواجه خواهیم شد.
استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب ، اکتان بوست، شمع استاندارد،میتوان این مشکل را حل نمود.
کپ دریچه گاز در حالت شروع به حرکت و شتاب گیری یکی دیگر از ایرادهای این نوع ایسیو می باشد ، که با ریمپ اصولی ایسیو قابل حل می باشد.
د
نکاتی مهم که حتما صاحبان خودرو بایستی بدانند
ه1.برای تمامی قطعات نصب شده بر روی خودرو عمر مفیدی در نظر گرفته شده است ، که بایستی در زمانی که کمپانی خودرو ساز توصیه نموده اقدام به تعویض آن قطعه نمود.
در ایران ما تنها این مساله را راجب قطعاتی رعایت می کنیم که باعث ایجاد خسارت به خودرو میگردد. بطور مثال تسمه تایم
در حالیکه عمر مفید کاتالیست 100 هزار کیلومتر،سوخت پاشها 150000 هزار کیلو متر،رینگ موتور و پیستونها 150000کیلومتر،شمع 50000 هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است.
اما به دلیل گرانی قطعات اصلی و اورجینال و یا نبود قطعه اصلی و عدم آگاهی صاحبان خودرو تا زمانی که خودرو با مشکل حادی روبرو نشده اقدام به تعویض این قطعات نمیکنیم.
باید بدانید وجود این همه عملگر(سنسور)در سیستم انژکتوری فقط برای رسیدن به یک هدف مهم میباشد.بهترین راندمان با کمترین مصرف سوخت و به حداقل رساندن آلایندگی
قطعا خودرویی با 100 هزار کیلومتر کارکرد به دلیل اصطهلاک قطعات راندمان و کارایی پایین تری نصبت به یک خودروی صفر کیلومتر خواهد داشت.(البته متاسفانه این مورد در کشور ما صدق نمی کند. و دلیل آن پایین آمدن کیفیت قطعات مصرفی توسط خودرو سازان وطنی است.)|
سرویس های بموقع خودرو و استفاده از قطعات اصلی و روغن موتور مرغوب میتوان عمر مفید خودرو را تا حد زیادی بالا برد.
در 206 حتما از شمع استاندارد استفاده نمایید.
بدلیل عدم استفاده از سنسور میل سوپاپ در 206 ، وظیفه این سنسور را اطلاعات برگشتی توسط کوییل و شمع به ایسیو بر عهده دارند.
استفاده از شمع موتور غیر استاندارد(ایریدیوم یا پلاتینیوم)شمع موتور بی کیفیت (متاسفانه خود خودرو ساز به دلیل تحریم ها از شمع موتور چینی استفاده می کند) باعث کم شدن راندمان خودرو،خرابی کویئل خواهد شد.
در 206 هر 20000 هزار کیلومتر اقدام به شستشوی کاتالیست نمایید.
این کار باعث پاک سازی منیفولد هوا و دود، سوپاپها، تاج پیستون،جلوگیری از چسبندگی رینگها به پیستونها ،پاک سازی سنسور اکسیژن و کاتالیست از رسوبات خواهد شد.
در فصول سرما از اکتان بوست استفاده نمایید
با استفاده از اکتان بوست مناسب علاوه بر پایین آمدن مصرف سوخت و بالا رفتن راندمان خودرو ، از ناک در پیشرانه جلوگیری به عمل میآید و به روشن شدن خودرو در فصول سرما کمک بسزایی می نماید.
در هر 50000 هزار کیلومتر اقدام به شستشو و رسوب زدایی انژکتورها نمایید
با شستشوی به موقع انژکتورها توسط تعمیر کار مجرب و دستگاههای مناسب این کار علاوه بر بالا بردن عمر مفید سوخت پاشها دقت در پاشش را بالا خواهید برد که باعث کاهش و افزایش توان خودرو خواهد شد.
اتوتیونینگ رایان با 26 سال سابقه در امور خدمات خودرو تمامی موارد ذکر شده با هزینه مناسب بر روی خودروی شما انجام می دهد.
در خودروهای امروزی مصرف سوخت توسط ایسیو بواسطه اطلاعات دریافتی از سنسورها صورت می گیرد و توسط دیاگ یا تعمیر کا قابل تنظیم نمی باشد .سرویس های بموقع خودرو نقش بسزایی در مصرف بهینه سوخت خواهد داشت.