تیبا (Tiba) نام یکی از سدان های کوچک شرکت سایپا است که اولین بار در سال 1387 و با نام مینیاتور به بازار خودرو ایران معرفی شد. از آنجایی که تیبا نیز همچون بسیاری از محصولات ازان قیمت و میان رده شرکت سایپا برروی پلتفرم ارتقا یافته پراید بنا شده، بسیاری از کارشناسان تیبا را تنها یک پراید مدرن میدانند. در حال حاضر تیبا در چهار تیپ SX، LX، SL و EX به بازار عرضه میشود که تمامی این مدلها ازلحاظ فنی یکسان بوده و فقط در برخی آپشنها با یکدیگر اختلاف دارند. تیپ EX فولترین نسخه تیبا است که نسبت به سایر مدلها از امکاناتی همچون رینگهای آلومینیومی و شیشههای بالابربرقی عقب برخوردار است. تیبا هماکنون در دو نسخه سدان و هاچبک (تیبا 2) به بازار عرضه میشود .
تیبا در بخش فنی به یک موتور 1500 سیسی 4 سیلندر مجهز شده است که 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. شاید در ظاهر پیشرانه تیبا تفاوت فراوانی با پیشرانه نمونه پایه خود یعنی پراید داشته باشد، اما در واقع موتور به کار رفته در تیبا نسخه تقویت شده و ارتقا یافته موتور پراید محسوب میشود و نباید انتظار چندانی از قدرت و شتاب بالایی پیشرانه این خودرو داشت. براساس اعلام رسمی شرکت سایپا، تیبا میتواند در طی 13 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر برسد که برای یک خودروی 1000 کیلوگرمی شتاب چندان مناسبی به نظر نمیرسد. مصرف سوخت ترکیبی تیبا نیز 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است البته در واقعیت مصرف ترکیبی این خودرو در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.
موتور تیبا
تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم دادهاند. با رساندن حجم این موتور به ۱۵۰۰ سیسی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد ۹٫۷ قدرت این موتور را به ۸۰ اسب بخار رساندهاند. بر اساس اعلام شرکت مگاموتور، این پیشرانه ۸ درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد.
مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراکم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد ۹٫۷ رسانده است. بد نیست بدانید که عدد قبلی حدود ۸٫۵ بوده است.
درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، توضیح میدهد؛ نسبت دندهای گیربکس پراید بر اساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.گفته میشود که مصرف سوخت این خودرو ۱۰ درصد کمتر از پراید است. البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است. این موتور یکی از ارزانترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب میشود. گشتاور این محصول هم از ۱۰۳ نیوتنمتر به ۱۲۴ نیوتنمتر ارتقا یافته است. گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونهای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید برای استفاده روی تیبا تغییراتی به خود دید. از جمله این تغییرات میتوان از سفتتر شدن فنرهای صفحه کلاچ نام برد تا بتواند گشتاور ۱۲۴ نیوتن متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخاری سر پلوس ها به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شدند.
ایسیو های مورد استفاده در خودرو تیبا
ایسیو زیمنس : ایسیوهای زیمنس نصب شده بر روی خودروهای ایرانی به لحاظ جداول تقریبا یکسان می باشند . و برای رسیدن به بهترین نتیجه در ریمپ زمان کمتری لازم دارد .
ایسیو اسست : ایسیو SSAT هم خانواده ایسیو زیمنس محسوب می شود . اما کیفیت پایین تری به لحاظ سخت افزاری دارد . ریمپ این ایسیو مشابه ایسیو زیمنس می باشد . و می توان با ریمپ اصولی برخی از مشکلات این ایسیو را حل نمود.
ایسیو LZNF : به لحاظ کیفیت از لحاظ سخت افزار و نرم افزار در سطح بسیار پایینی قرار دارد ,مشکلاتی همچون کپ در دورهای پایین و میانی , پس زدن کمپرس در اگزوز , کم بودن شتاب و توان نصبت به دیگر تیبا ها , برخی از مشکلات این ایسیو می باشد .
در ایسیوهای LZNF که دو گانه سوز کارگاهی می باشند . اکثرا با زدن کمپرس در اگزوز مواجه می شویم . که گاه باعث خرابی انباره اگزوز می شود . این مشکل برای اولین بار در استان در اتو تیونینگ رایان با برنامه ریزی دقیق و آداپته کردن ایسیو بر طرف می گردد.
- ریمپ تیبا در اتوتیونینگ رایان می تواند موارد زیر را ارتقا, بهبود , یا رفع اشکال نمایید.
- افزایش و بهبود شتاب گیری با برنامه نویسی سطح بالا
- افزایش قدرت و گشتاور و کشش
- کاهش دمای پیشرانه و رفع تلورانس زیاد بین به کار افتادن فن دور کند و دور تند
- کاهش افت توان بر اثر کولر گیری
- تطابق دادن کامل تیبا یورو 4 با بنزین موجود در ایران برای جلوگیری از ناک و احتراق ناقص
- بهبود کارایی لامبدا سنسور
- رفع ایراد خرابی پیاپی سنسور اکسیژن,روشن شدن چراغ چک,خارج کردن سنسور اکسیژن دوم از چرخه کاری موتور
- کم کردن حساسیت سنسور اکسیژن
- رفع مشکل روشن شدن چراغ چک بر اثر خرابی کاتالیست
- بالا بردن کاتاف در حد استاندارد جهت استفاده از گشتاور تولید شده توسط پیشرانه
- تغییر کاتاف به SOFT CUT-OFF وHARD CUT-OFF(ایجاد کاتاف رگباری)
- ایجاد بک فایر کاملا نرم افزاری بر روی ایسیوهای خانواده زیمنس
- کاتاف اختصاصی ایسیو LZNF