در این مقاله سعی میکنیم به طور مختصر در مورد حذف کد خطای ذخیره شده در ایسیو بپردازیم.
و دلیل اینکه یک ریمپ کار اقدام به این کار میکند چیست؟
قبل از آغاز حتما مقاله حذف سنسور را به دقت مطالعه نمایید،چرا که بحث حذف کد خطا پیرامون حذف سنسور از چرخه کاری پیشرانه می باشد.
در تمامی ایسیوها نواحی کاری در پیشرانه تعریف گشته است.به طور مثال در لحظه اول استارت(موتور سرد)چه مقدار سوخت باید تزریق و یا آدوانس جرقه و دور موتور به چه میزان باشد.
به همین منظور نواحی در ایسیو به منظور مطلع کردن راننده و تعمییر کار از ایراد بوجود آمده در ایسیو خودرو نگاشته شده ، نحوه کار بدین صورت میباشد که، در صورت خرابی و یا درست عمل نکردن قطعه ای در سیستم انژکتوری ، به واسطه کدهای استانداردی توسط کمپانی سازنده در ایسیو تعریف شده اقدام به بررسی نمودن ایراد بوجود آمده میکند.
1. آیا ایراد دائمی یا موقت می باشد (این پروسه به واسطه دی تی سی کانتر یا شمارنده کد خطا محاسبه می گردد)
2.آیا ایراد اساسی بوده و یا خودرو با همین ایراد قادر به ادامه مسیر می باشد؟(چراغ چک به دلیل بروز خطا روشن گردد یا نه)
و محاسبه های دیگری که توسط کنترل یونیت برای اهمیت خرابی انجام می گیرد.
به طور مثال P0420 در خودروهایی که از پروتکل OBD پشتیبانی می کنند ، بیانگر ایراد در کاتالیزور خودرو می باشد.
ایسیو یا کنترل یونیت چگونه ایراد کاتالیزور را براورد میکند؟
در خودروهایی که مجهز به دو سنسور اکسیژن می باشند، کنترل یونیت با تجزیه تحلیل نحوه عملکرد دو سنسور پی به ایراد در کاتالیزور میبرد،در مرحله اول اقدام به ثبت خطا مینماید ، و اگر ایراد همچنان باقی ماند چراغ چک روشن میگردد تا تعمییر کار با استفاده از دستگاه عیب یاب پی به ایراد ببرد و آن را حل نماید.
نکته:اگر ایراد به گونه ای باشد که به خودرو صدمه بزند چراغ چک به حالت چشمک زن در آمده تا شما را از یک ایراد بسیار مهم آگاه سازد.
پس از این مقدمه به اینکه حذف کد خطا کار صحیحی است یا نه؟و چرا اقدام به این کار می نماییم خواهیم پرداخت.
در مبحث کد خطا ما فقط اقدام به پاک کردن صورت مسئله نموده ایم . و هیچ کار خاصی جهت بهبود یا برطرف کردن ایراد نکرده ایم.
فرض کنید به دلیل خرابی کاتالیست خودرو اقدام به تخلیه آن نموده اید،و بنا به هر دلیلی مثل نبود قطعه اصلی و یا قیمت بالای آن قادر به تهیه آن نمی باشید.
چون چراغ چک به دلیل نبود کاتالیست بصورت دائم روشن میباشد،راننده از بروز بقیه ایرادات مطلع نخواهد شد،پس با اقدام به حذف کد خطا اقدام به خاموش کردن چراغ چک می نماید. تا در صورت بروز مشکل در بقیه قطعات سیستم از آن آگاه گردد.
در چه مواردی اقدام به حذف کد خطا نماییم؟
در خودروهای ساخت ایران به دلیل تست نشدن خودرو در شرایط مختلف گاه با ایراداتی مواجه میشویم که تاثیری در کارکرد خودرو نداشته اما باعث روشن شدن چراغ چک گشته،و حتی با تعویض قطعه تست سیم کشی و ایسیو کماکان ایراد روشن شدن چراغ چک باقی می ماند.
بطور مثال در 206 ایرانیزه با ایسیو MAW با خطای کوئل مواجه میشویم که خودرو بدون هیچ ایرادی کار کرده و خود کوئل نیز سالم می باشد.
در چنین مواردی بهترین کار حذف کد خطا می باشد.
در خودروهای وارداتی بروز بعضی از ایرادات مربوط به بنزین مصرفی در ایران می باشد.
به طور مثال در خودروی MAZDA3 با ایراد عدم تنظیم مخلوط سوخت مواجه می شویم که با تعویض سنسور اکسیژن ها و حتی کاتالیست باز ایراد باعث روشن شدن چراغ چک می گردد. در این حالت نیز بهترین روش همان حذف کد خطا می باشد.
اصولا زمانی اقدام به حذف کد خطا می کنیم که قادر به حذف سنسور نباشیم یا با ایراد کاذب در ایسیو مواجه باشیم.
متاسفانه افراد سود جو و غیر متخصص اقدام به حذف سنسور یا کد خطا در ایسیو مینمایند و همین مساله باعث عدم عیب یابی صحیح توسط دیگر تعییرکاران می گردد.
چون راهنمای یک تعمیر کار در مرحله اول کد خطای ثبت شده در ایسیو می باشد.
اتوتیونینگ رایان با اصولی ترین روش و بهترین سخت افزار و نرم افزار مربوط به ریمپ اقدام به این کار می نماید.
قبل از اقدام به حذف سنسور یا حذف کد خطا با ما مشورت نمایید.